کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۲۱, دوشنبه

سازندگان آخرین آرامگاه فراعنه، برده نبودند

باستان‌شناسان مصری با بررسی‌ مجموعه‌ای از مقبره کارگران سازنده اهرام گیزا دریافتند، کارگرانی که سازندگان آخرین آرامگاه فراعنه بودند، برده نبودند.

به گزارش میراث آریا، وزیر فرهنگ مصر با اشاره به کشف قبرهای وابسته به قبرستان کارگران در نزدیکی مقبره‌های خوفو و خفرا، دو تن از فراعنه مصر، در سال 1990 گفت: این قبرها در کنار اهرام شاهان قرار داشته و نشان می‌دهند که مردگان آن مسلماً از بردگان نبودند.

زهی هواس، رئیس شورای عالی عتیقه جات مصر گفت: اگر این افراد برده بودند، هیچگاه نمی‌توانستند، قبر خود را در کنار مقبره شاهان و فراعنه بسازند.

وی افزود: علاوه بر آن تعداد کارگرانی که اهرام را ساخته بودند به احتمال زیاد از 10 هزار تن تجاوز نمی‌کرد درحالی که براساس نوشته‌های هرودوت شمار آنها نزدیک به 100 هزار نفر بوده است.

هواس خاطر نشان کرد: همچنین تعیین زمان ساخته شدن اهرام نیز به صورت دقیق قابل ارزیابی نیست، زیرا فرضیات گذشته مبنی بر مدت زمان ساخت این بناها در فصل سیل خیز مصر که نزدیک به سه ماه به طول انجامید، نادرست است.

به گفته باستان‌شناسان، اسناد و مدارک به دست آمده از این دوره نشان می‌دهد، خانواده‌هایی از مناطق دلتا و علیای مصر، برای تغذیه کارگران، هر روز 21 راس گاو و 23 راس گوسفند می‌فرستادند. این خود ثابت می‌کند که کارگران اط خانواده‌های طبقه اشراف بوده اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر