کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۲۱, دوشنبه

مجلس ایران استدلال دولت برای واردات بنزین را نپذیرفت

مجلس ایران در جلسه علنی امروز یکشنبه بیستم دی ماه از توضیحات وزیر نفت ایران قانع نشد و استدلال دولت برای واردات غیرقانونی بنزین را نپذیرفت.

در این جلسه مسعود میرکاظمی وزیر نفت در پاسخ به سئوال احمد توکلی نماینده تهران و رئیس مرکز پژوهشهای مجلس در باره علت واردات غیرقانونی بنزین گفت که مصوبه مجلس در ۲۹ اسفند سال گذشته ابلاغ شده و این در حالی بود که دو میلیارد و هفتصد میلیون لیتر بنزین در کارتهای سوخت مردم برای استفاده در تعطیلات وجود داشت.

به گفته آقای میرکاظمی که در آن زمان وزیر بازرگانی بود، اگر مصوبه مجلس اجرا می شد سهمیه بنزین خودروها که الان ۸۰ لیتر در ماه است به کمتر از ۲۵ لیتر برای هر خودرو می رسید که "نتایج مطلوبی داشت."

استدلال دیگر وزیر نفت این بود که اگر دولت می خواست بنزین وارداتی را به قیمت تمام شده عرضه کند قیمت هر لیتر بنزین به ۷۵۰ تا ۸۰۰ تومان می رسید که آثار تورمی مستقیم و غیر مستقیم در بر داشت."

نمایندگان مجلس بعد از شنیدن نظر دولت، رای گیری کردند و از ۲۴۰ نماینده حاضر در مجلس ۱۱۸ نماینده را دادن رای مخالف اعلام کردند که از این توضیحات قانع نشده اند. در این میان ۱۰۲ نماینده با دادن رای موافق نظر دولت را پذیرفتند و ۱۴ نماینده نیز رای ممتنع دادند.

بنابر قانون بودجه سال ۱۳۸۸، دولت موظف شده بود بنزین تولید داخلی را به قیمت یکصد تومان و از طریق سهمیه بندی بفروشد و بقیه نیاز داخلی را از طریق واردات و با قیمت آزاد هر لیتر چهارصد تومان عرضه کند.

در قانون بودجه تاکید شده که هیچ یارانه ای بابت بنزین وارداتی پرداخت نشود و دولت نیز حق ندارد که از هیچ منبع دیگری بابت واردات بنزین هزینه کند.

برخی نمایندگان مجلس از جمله آقای توکلی با استناد به این بند قانونی معتقدند که دولت قانون بودجه را ندیده گرفته و باید در باره این قانون شکنی پاسخگو باشد.

آقای توکلی در جلسه علنی مجلس گفت که در سال جاری دولت حدود چهار میلیارد دلار واردات بنزین و گازوئیل هزینه کرده که بیشتر آن هم بنزین است.

اعتراضات بی نتیجه مجلس

چهار ماه پیش پنج نماینده تهران با ارسال نامه ای به محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری، نسبت به واردات غیرقانونی بنزین اعتراض کرده و از دولت خواسته بودند تصمیماتش را با قانون سازگار کند.

این گروه دولت را به "قانون شکنی" متهم کرده و خواسته بودند که دولت جلوی هدر دادن منابع ملی به نفع رفاه دهک های ثروتمند و افزایش کسری بودجه را بگیرد.

مصرف روزانه بنزین در ایران حدود ۶۷ میلیون لیتر است و حدود یک سوم از آن از طریق واردات تامین می شود.

بنابر گزارشهای رسمی، در سال جاری روزانه بیشتر از ۲۰ میلیون لیتر بنزین وارد شده اما کمتر از ۳ میلیون لیتر آن به صورت آزاد و بقیه به صورت سهمیه ای فروخته شده است.

آقای توکلی در جلسه امروز مجلس با اشاره به این نامه نمایندگان مجلس به رئیس جمهوری در باره واردات غیرقانونی بنزین گفت که دولت تذکر نمایندگان را نادیده گرفته است و این اولین بار هم نیست که دولت در زمینه واردات تخلف کرده است.

دولت آقای احمدی نژاد در سه سال گذشته قانون بودجه در بخش بنزین را نادیده گرفته است و هر بار نمایندگان مجلس نسبت به نادیده گرفتن قانون بودجه از سوی دولت اعتراض کرده اند ولی این اعتراض ها نتیجه ای نداشته است.

نمایندگان مجلس در آن زمان معتقد بودند که دولت بیش از بودجه ای که برای واردات بنزین در بودجه سالانه پیش بینی شده، برای واردات بنزین هزینه کرده است.انتقاد نمایندگان در آن زمان این بود که دولت باید برای تامین بودجه واردات از مجلس مجوز می گرفت.

بنابه گفته آقای توکلی، در سال ۱۳۸۶ به جای سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بودجه پیش بینی شده، دولت پنج میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بنزین وارد کرده و در سال ۱۳۸۷ نیز همین وضع تکرار شده است. در این سال به جای سه میلیار دلار، دولت شش میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بابت واردات بنزین هزینه کرده است.

آقای توکلی گفت وزیر نفت می گوید دولت مصلحت دیده که قانون را اجرا کند چون تورم در کشور به وجود می آمد در حالی که وزارت نفت نمی تواند به خاطر مصلحت اندیشی قانون را نادیده بگیرد.

به گفته رئیس مرکز پژوهشهای مجلس، "اگر دولت که مجری قانون است قانون را نادیده بگیرد از مردم چه انتظاری دارید که قانون را رعایت کنند."

رئیس مرکر پژوهشهای مجلس تاکید کرد که"اگر قرار باشد دولت هر کجا که مصلحت دید قانون را نادیده بگیرد، نام این حکومت را نمی توان جمهوری اسلامی گذاشت."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر