کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۲۵, جمعه

درخواست آيت الله لاريجانی از حوزه های علمیه

رييس قوه قضاييه تصريح كرد: حوزه هاي علميه براي اين‌که بتوانند در دنيا حرفي عرضه نمايند مي بايست از مرزهاي خود فراتر رفته و با تفکرات روز دنيا آشنا شوند.

آيت الله لاريجاني در دومين جشنواره علامه حلي (ره) با اشاره به اهميت پژوهش گفت: حوزه هاي علميه بايد در امر تعالي و ترويج پژوهش بيشتر بکوشند و در اين زمينه طلاب مستعد را تشويق نمايند.

وي در زمينه اموري که بايد در پژوهش‌هاي حوزه ها بيشتر به آن پرداخته شود، به لزوم آشنايي با تفکرات روز دنيا توسط طلاب اشاره کرد و افزود: حوزه‌هاي علميه براي اين‌که بتوانند در دنيا حرفي عرضه نمايند مي بايست از مرزهاي خود فراتر رفته و با تفکرات آنها آشنا شوند.

رييس قوه قضاييه با تأکيد بر اين نکته که تبليغ يک مطلب حق نيز مي تواند فاقد اثر باشد، افزود: تبليغ يک مطلب صحيح بايد با شناخت فرهنگ مخاطب همراه شود تا اثر گذار باشد.

وي با اشاره به لزوم پرداختن عده اي از طلاب به آشنايي با تفکرات غربي گفت: مطالعه آثار و تفکر آنان باعث ايجاد ديد جديد به مباحث حوزوي مي شود.

لاريجاني در ادامه به آفت‌هاي رويکرد به تفکرات غرب اشاره کرد و افزود: در عين اين‌که بايد مفاهيم غرب را شناخت، اما بايد از آسيب هاي آن بر حذر بود و مواظب بود که اعتناي بيش از حد به نظرات آنها باعث غفلت از تفکرات بومي خودمان نگردد.

وي افزود: بايد مولد فکر باشيم، نه اينکه روند ترجمه و نگاه به تفکر غربي ها يک اصل شود و همه شرح دهنده فکر آنها باشيم.

رييس قوه قضاييه در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به حجم گسترده کاري قوه قضاييه گفت: کار قضاوت از ضرورت هاي حوزه هاي علميه است و حوزه ها بايد در تربيت قاضي فعال باشند. در واقع بايد حوزه علميه اصلي ترين تأمين کننده قاضي در کشور باشد.

وي با اعلام آمادگي قوه قضاييه جهت در اختيار قرار دادن امکانات به حوزه هاي علميه افزود: در صورتي که با همه اين بحث ها تعللي از طرف حوزه و طلاب صورت گيرد، همه مسئوليت دارند و هر گونه خطا در امر قضا بر عهده تمام کساني خواهد بود که در حالي که آمادگي اين امر را دارند از پذيرش مسئوليت شانه خالي مي کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر