کانون ایرانیان

۱۳۸۸ بهمن ۱, پنجشنبه

آیت‌الله مصباح: معلوم نیست به کجا می‌روند

فارس: رئيس موسسه آموزش و پژوهشي امام خميني(ره) گفت: روز عاشورا عده‌اي به ساحت امام حسين(ع) جسارت مي‌كنند آن وقت برخي هيچ عكس‌العملي نشان نمي‌دهند و سكوت پيشه مي‌كنند كه محكوم است.

آيت‌الله محمد‌تقي مصباح‌يزدي چهارشنبه شب در جمع اقشار مختلف مردم در بيت مقام معظم رهبري به بررسي ابعاد فتنه پرداخت و افزود: مواردي كه در قرآن در مورد فتنه بيان شده به دو دسته تقسيم مي‌شود و شرايطي را به وجود مي‌آورد كه افراد در سر دو‌راهي قرار گيرند.

وي با بيان اينكه حقيقت فتنه سر دوراهي قرار دادن افراد است، اظهار داشت: خداوند به وسيله فتنه به دنبال امتحان كردن بنده خود است بنابراين طبق آيات قرآن خداوند بشر را با انواع گوناگون فتنه مورد امتحان قرار مي‌دهد.

رئيس موسسه آموزش و پژوهشي امام خميني (ره) با بيان اينكه خداوند امتحان كننده حقيقي است، تصريح كرد: موارد امتحان از طرف خداوند فرق مي‌كند و بعضي وقت‌ها خداوند صريحا خودش بنده خود را مورد امتحان قرار مي‌دهد.

مصباح يزدي با بيان اينكه خداوند در برخي موارد امتحان كردن بشر را واگذار مي‌كند، ادامه داد: امتحان از طرف خداوند و به طريق ديگر فقط براي سنجش بشر است.

وي با اشاره به آيه‌اي از سوره‌‌ عنكبوت خاطرنشان كرد: خداوند در اين آيه مي‌فرمايد «مردم فكر مي‌كنند اگر ايمان آورند همه چيز تمام شده، اما اين طور نيست ما بشر را به حال خود رها نمي‌كنيم و مدام در حال امتحان او هستيم».

رئيس موسسه آموزش و پژوهشي امام خميني (ره) با اشاره به آياتي از قرآن متذكر شد: خد‌اوند در قرآن مي‌فرمايد ما همه پديدهاي زمين را وسيله‌اي براي امتحان بشر قرار داده‌ايم.

آيت‌الله مصباح‌يزدي با بيان اينكه هر وسيله‌اي كه توجه انسان را به خود جلب كند وسيله امتحان است گفت: خداوند به وسيله اين جاذبه‌ها مي‌خواهد رفتار بنده خود را نمايان كند كه آيا او حلال يا حرام مي‌كند و در مسير درست حركت مي‌كند.

وي با بيان اينكه خداوند يكسري نعمت‌هاي خاص را وسيله امتحان قرار قرار داده است، خاطرنشان كرد: خداوند در قرآن مي‌فرمايد فرزندان ‌و اموال وسيله آزمايش هستند چراكه هيچ انساني در دنيا نيست كه تعلق خاطر خاصي به فرزند و اموال نداشته باشد.

رئيس موسسه آموزش و پژوهشي امام خميني (ره) فقر و نعمت را دو وسيله آزمايش و امتحان بشر از طرف خداوند دانست و گفت: نعمت‌هاي دنيا و فقر هر دو وسيله آزمايش است.

مصباح‌يزدي با بيان اينكه چيزي كه وسيله آزمايش و امتحان بشر است از دست دادن آن حسرت خوردن ندارد، افزود: خداوند در قرآن مي‌فرمايد اگر كسي را غني يا فقير كرديم براي آزمايش اوست و ممكن است كسي كه ثروتمند باشد ثروت او وسيله عذابش شود.

وي اختلاف سطح زندگي افراد را يكي ديگر از وسيله‌هاي امتحان بشر توسط خدواند خواند و اظهار داشت: خدواند در قرآن مي‌فرمايد اگر مي‌خواستيم مي‌توانستيم همه را يك جور بيافرينيم ولي زمينه‌هايي فراهم كرديم تا ختلاف‌هايي به وجود بياييد تا وسيله‌اي براي آزمايش باشد.

رئيس موسسه آموزش و پژوهشي امام خميني (ره) گفت: خداوند زمينه رشد فراواني در ‌بشر قرار داده است تا از فقر بتواند به ثروت برسد.

مصباح‌يزدي تصريح كرد: هر كس توكل داشته باشد خداوند روزي او را خواهد داد، اما‌ به اين به آن معني نيست كه در خانه بنشينيم.

وي با برشمردن مشكلات زندگي بشر خاطرنشان كرد: زمينه بروز اين مشكلات توسط خود بشر فراهم مي‌شود كه بايد ببينيم تا چه‌ حد به دستورات خداوند عمل كرده‌ايم.

مصباح‌يزدي با بيان اينكه خدواند بزرگ‌ترين امتحان را براي حضرت ابراهيم قرار داد، گفت: خداوند در قرآن مي‌فرمايد حضرت ابراهيم را با پرتاب در آتش امتحان كرديم تا ميزان صبر او مشخص شود و اين امتحانات براي آن بود تا حضرت ابراهيم به امامت برسد.

وي با بيان اينكه در مقابل خداوند بيشترين ثروت را در بين پيامبران به حضرت سليمان داد، تصريح كرد: ثروتي كه خداوند به حضرت سليمان داد نظير نداشته كه اين هم وسيله آزمايش است.

رئيس موسسه آموزش و پژوهشي امام خميني (ره) گفت: حضرت ابراهيم با آن همه عظمتش روز قيامت در جلوي امام حسين (ع) زانو خواهد زد.

مصباح يزدي با بيان اينكه همه عالم فداي امام حسين (ع)هستند، افزود: روز عاشورا عده‌اي به ساحت امام حسين (ع) جسارت مي‌كنند آن وقت برخي هيچ عكس‌العملي نشان نمي‌دهند و سكوت پيشه مي‌كنند كه محكوم است.

وي با بيان اينكه برخي‌ها معلوم نيست از كجا به كجا مي‌روند، گفت: جسارت به امام حسين (ع) هميشه محكوم است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر