کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۲۶, شنبه

با‌دیدن‌هرشب‌تنهایی‌هم‌فیلم‌ببینید‌و‌هم‌زیارت‌کنید

«كوزه‌گر هميشه از كوزه شكسته آب مي‌خوره.» حالا اين حكايت شخصيت اصلي فيلم هر شب تنهايي ساخته رسول صدرعاملي است كه اين روزها بر پرده اكران سينماها قرار گرفته است ؛ شخصيتي به نام عطيه با بازي ليلا حاتمي كه در اين فيلم در نقش نويسنده و مجري يك برنامه خانوادگي راديو حضور يافته است.

او فردي است كه هر روز به سوال‌هاي شنوندگان برنامه‌اش پاسخ مي‌دهد و به آنها توصيه مي‌كند با همسرشان چگونه رفتار كنند تا زندگي بهتري داشته باشند.

نكته جالب اين داستان اين است كه عطيه خودش با همسرش مشكلاتي دارد و حالا چند روزي براي مرخصي به شهر مقدس مشهد آمده تا نفسي تازه كند اما حضور در حرم و مواجهه با دختري كه مادرش را گم كرده ، او را گرفتار ماجرايي مي‌كند كه ادامه فيلم را شكل مي‌دهد.

رسول صدرعاملي پس از ساخت فيلم «دختري با كفش‌هاي كتاني» از قالب كلاسيك و متداول فيلمسازي خارج شد و نوعي از سينما را در پيش گرفت كه تاحدود زيادي متكي بر لحظه است.

اين سينما لحظه‌هاي جذاب و بديعي دارد كه براي درك زيبايي آن فقط بايد كمي صبر پيشه كرد؛ صبر و تحملي كه اگر هنگام تماشاي فيلم «هر شب تنهايي» داشته باشيد، مي‌توانيد از تماشاي آن لذت ببريد.

ليلا حاتمي كه هميشه با ايفاي نقش شخصيت‌هايي درونگرا و منزوي در سينما ظاهر مي‌شود، در اين فيلم نيز تقريبا چنين مسيري را در پيش گرفته؛ اما وجود دختر بچه‌اي كه او انگار نسبت به آن نوعي احساس تعهد دارد و قصه‌هاي ساده‌اي كه به واسطه حضور اين كودك در فيلم خلق مي‌شود، از رابطه ميان اين دختربچه و مادر چند ساعته‌اش، لحظه‌هاي زيبايي را خلق مي‌كند.

نكته مهمي كه درخصوص اين فيلم وجود دارد، فيلمبرداري آن است. ساخت فيلمي كه بخش عمده‌اي از آن در حرم امام رضا(ع)‌ فيلمبرداري شده باشد ، كار كم‌سابقه‌اي در سينماي ايران است.

نكته جالب توجه اين‌كه صدرعاملي و گروه سازنده‌اش از زواياي مختلف حرم هنرمندانه استفاده كرده‌اند تا تصاوير زيبا و بديعي خلق كنند. تماشاي فيلم هر شب تنهايي در واقع مصداق يك تير با 2نشان زدن است؛ چون هم فيلم مي‌بينيد و هم زيارت مي‌كنيد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر