کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۱۶, چهارشنبه

کمیته گزارشگران حقوق بشر؛ هفت تن از ده نفر در بازداشت

کمیته گزارشگران حقوق بشر تشکلی است، که در راستای «اطلاع‌رسانی بهتر در زمینه حقوق بشر» تشکیل شده است. در وب سایت این کمیته آمده است که «این کمیته ضمن بیان اعتقاد و التزام خود به منشور جهانی حقوق بشر خواستار اجرای آن در تمامی زوایای زندگی مردم ایران است.»
با این که اعضای این کمیته خود را تشکلی مستقل و فاقد ماهیت سیاسی می‌دانند اما از ده عضو این سایت اکنون هفت نفر در بازداشت به سر می‌برند.
در گفت‌وگویی با نیلوفر گلکار از اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر -ساکن کانادا- از وی در مورد آخرین وضعیت بازداشت‌شدگان پرسیده‌ایم:
نیلوفر گلکار: اکنون هفت نفر از اعضای ما بازداشت شده‌اند و آخرين آنها پريسا کاکايی و مهرداد رحيمی بودند که روز پنجشنبه بازداشت شدند. پريسا شب بعد از آن تماس می‌گيرد و می گويد به بند ۲۰۹ منتقل شده، اما از وضعيت آقای رحيمی هنوز خبری در دست نيست.
کميته گزارشگران حقوق بشر در ايران چند عضو داشته که در حال حاضر هفت نفر از آنها در بازداشت به سر می‌برند؟
حدود ۱۰ عضو دارد که هفت نفر از آنها در بازداشت هستند. آقايان سعيد کلانکی يا سعيد جلالی فر ۱۰ آذر بازداشت شده و بند عمومی زندان اوين منتقل شده‌اند، خانم شيوا نظرآهاری، کوهيار گودرزی و سعيد حائری نيز بازداشت شده‌اند که شيوا هفته پيش دست به اعتصاب غذای خشک زد و حالش بد شد و او را به بهداری منتقل کردند، ولی از وضعيت کوهيار گودرزی و سعيد حائری اصلاً خبری نداريم.

خانم گلکار! آيا اين افراد تفهيم اتهام شده‌اند و مشخص است به چه جرمی بازداشت شده‌اند؟

اتهام مشخصی به ما اعلام نشده، ولی تا آن جايی که می‌دانيم آنها به خاطر سايت اينترنتی کميته تحت فشار هستند، چون يک سايت حقوق بشری است و موارد نقض حقوق بشر در ايران از طريق اين سايت منتقل می‌شود. خواست بازجو هم اين بوده که سايت تعطيل شود.
آيا سايت را مسدود کرده‌ايد يا همچنان به کار خود ادامه می‌دهد؟
اين سايت همچنان به کار خود ادامه می‌دهد، چون وظيفه سايت اطلاع‌رسانی است به خصوص در اين شرايط که سرکوبی و بازداشت‌ها بسيار گسترده است و از داخل زندان خبری در دست نيست. بنابراين سايت بايد به حيات خود ادامه دهد تا بتوانيم اخبار داخل زندان و موارد نقض حقوق بشر را حتی اندکی منتشر کنيم، شايد نظارتی بر اين مسايل اعمال شود.
افرادی بازداشت شده و تحت فشار هستند که [بگویند] به گروه‌های خارج از کشور متصل هستند و امروز در مورد «اعدام پنج روزه محاربان» لوايحی به مجلس ارائه شده، بنابراين ممکن است اتفاقات ناگواری در آينده رخ دهد و وجود چنين سايت‌هايی برای اطلاع‌رسانی واقعاً ضروری است.
خانم گلکار! آيا همچنان از اعضای کميته گزارشگران حقوق بشر فردی در ايران کار می‌کند يا تمام سيستم به خارج از ايران منتقل شده است؟
اعضای باقيمانده داخل ايران هستند. آقای سعيد حبيبی و حسام ميثاقی هم احضار شده و در خطر بازداشت قرار دارند.
يکی از کارهای مشخصی که سايت از ابتدا روی آن تمرکز کرد بخش اخبار داخل زندان بود و مواردی که حقوق زندانيان نقض شده و اتفاقاتی که آنجا رخ می‌دهد. اين مسئله تأثير زيادی بر شرايط زندانيان در جهت بهبود وضعيت آنها می‌گذارد، به همين دليل يکی از دلايل اصلی سرکوب سايت همين مسئله است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر