کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۲۰, یکشنبه

دولت پیش از بودجه ۸۹، لایحه پنجم توسعه را به مجلس داد

امروز محمود احمدی‌نژاد لایحه برنامه پنجم توسعه را به مجلس ارائه کرد.
این درحالی است که حدود دو ماه دیگر تا پایان سال جاری باقی است، اما هنوز لایحه بودجه سال ۸۹ تقدیم مجلس نشده است.
علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی گفت که لایحه برنامه در شرایطی ارائه شده که مجلس دچار کمبود وقت است و لایحه بودجه نیز باید تا ۱۵ آذر به مجلس ارائه می‌شده اما اکنون به دلیل کمبود وقت باید در جلسه‌ای با نمایندگان راه حلی پیدا کنیم که در دو ماه باقی‌مانده تا آخر سال، کدام یک از این دو لایحه (لایحه برنامه پنجم توسعه و لایحه بودجه) را بررسی کنیم.
از طرفی لایحه برنامه پنجم توسعه در شرایطی تقدیم مجلس می‌شود که برخی نمایندگان نسبت به ارائه نشدن عملکرد برنامه چهارم توسعه که امسال به پایان می‌رسد، به دولت انتقاد دارند، اما محمود احمدی‌نژاد امروز به نمایندگان گفت که در آینده گزارش عملکرد و نقد برنامه چهارم توسعه را ارائه خواهد کرد.
داریوش قنبری، نماینده اقلیت مجلس از جمله این منتقدان بود. وی در جلسه علنی امروز در تذکر آئین‌نامه ایی از علی لاریجانی خواست که لایحه برنامه پنجم را اعلام وصول نکند و تاکید کرد: تا زمانی که دولت اعتقادی به اجرایی‌کردن برنامه ندارد و نگوید چه میزان از برنامه چهارم اجرایی شده، چگونه می‌توانیم برنامه پنجم را تنظیم کنم.
لاریجانی نیز در پاسخ به این تذکر گفت که اوایل امسال در نامه‌ای از دولت خواسته که تا اواخر خرداد لایحه برنامه پنجم را ارائه کند تا مجلس نیز فرصت داشته باشد تا شهریورماه آن را بررسی کند، اما این لایحه ارائه نشد.
از سوی دیگر احمدی‌نژاد درباره ارائه لایحه بودجه گفته که دولت آماده است از هفته آینده این لایحه را به مجلس ارائه کند.
احمدی‌نژاد گفته دولت لایحه برنامه و لایحه بودجه را به نحوی تنظیم کرده که بررسی آنها در دو ماه باقی‌مانده تا پایان سال امکان‌پذیر است.
به گفته وی، در بررسي لايحه برنامه پنجم نياز نيست تا مجلس دوباره برنامه‌ای بنويسد زیرا این برنامه با مشارکت دولت، بخش خصوصی، فضلای حوزه علمیه قم و دانشگاهیان تهیه شده و بار اصلی برای تهیه لایحه برنامه و لایحه بودجه « بر دوش دولت بوده و نمایندگان فقط اشکالات لوایح مذکور را برطرف می‌‌کنند.»
احمدی‌نژاد ادعا کرده است که «اگر برنامه پنجم به طور كامل اجرايی شود تا پنج سال آينده بيش از نيمی از راه چشم‌انداز ۲۰ ساله طی خواهد شد.»
در برنامه پنجم توسعه که امروز از سوی احمدی‌نژاد به مجلس ارائه شده به مواردی از جمله تحقق عدالت و قسط، قوام و دوام هرچه بیشتر فرهنگ اسلامی- ایرانی و فرهنگ انتظار، استقلال همه جانبه و ساختن همه جای ایران هماهنگ با هم اشاره شده است.
احمدی‌نژاد در گزارش برنامه پنجم به مجلس گفته که برنامه پنجم توسعه براساس «الگوی برنامه‌ریزی ایرانی و اسلامی» تهیه شده است.
او هدف این برنامه را «فراهم کردن فرصت رشد و تعالی در ابعاد مادی و معنوی برای جوانان، اعتلای کرامات انسانی در صیانت از حرمت آحاد جامعه، تامین حداقل‌ها و رفع ضرورت‌ها از جمله ازدواج و اشتغال، کاهش فاصله طبقاتی، ارتقای بهره‌وری نیروی کار و سرمایه» عنوان کرده ست.
گفتنی است نخستین برنامه توسعه در آغاز دوره ریاست جمهوری اکبر هاشمی‌رفسنجانی تدوین و اجرا شد و تاکنون جمهوری اسلامی چهار برنامه پنج ساله توسعه را اجرا کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر