کانون ایرانیان

۱۳۸۸ بهمن ۵, دوشنبه

توضیحات طراح لوگوی "تهران امروز"

در روزهای اخیر ، گویی که مملکت هیچ مشکلی ندارد جز لوگوی یک روزنامه ، برخی جریان های سیاسی و فکری ، جنجالی بپا کرده اند درباره لوگوی "تهران امروز" و مدعی اند که این لوگو ، طرحی از یک زن رقصان است!

این تفسیر عجیب و غریب برای اولین بار توسط نشریه "پرتو سخن" مطرح شد و مفسر گمنام آن که برای اثبات ادعایش حتی این را نوشت که انتهای حروف"ر" ، "و" و "ز" به صورت کج طراحی شده است تا تداعی دست و پای زن رقاص را داشته باشد!

هر چند این تفسیر از سوی رسانه ها و محافل هنری ، بیشتر به یک شوخی و کج فهمی تعبیر شد ، اما عده ای آن را جدی گرفتند و با ادعای این که تهران امروز ، با لوگوی خود در حال ترویج "بی ناموسی" است ، به تابلوهای تبلیغی این روزنامه در سطح شهر تهران حمله کردند و آنها را پاره کردند!

در همین زمینه ، روزنامه تهران امروز گفت وگویی با طراح لوگوی خود انجام داده و توضیحات هنری او را منتشر کرده است.دامون خانجان‌زاده از طراحاني است كه در سال‌هاي اخير به‌طور تخصصي و مداوم به ‌كار در حوزه «طراحي‌حروف» و «تايپوگرافي» پرداخته. او داراي مدرك ممتاز از انجمن خوشنويسان ايران و كارشناسي ارشد گرافيك از دانشگاه هنر است.

خانجان‌زاده با اشاره به این که از خط نستعليق برای طراحی این لوگو استفاده کرده می گوید: خط نستعليق ترجمان تصويري ادبيات ايراني است. اگر به بخش وسيعي از ادبيات ايران بنگريد، خط نستعليق خودنمايي مي‌كند... لوگوي «تهران‌امروز» از دو كلمه تهران و امروز تشكيل شده. زماني كه اين كار به من سفارش داده شد از من خواستند روي كلمه امروز تمركز كنم و تهران در پلان دوم قرار داشت. پيشنهاد من اين بود براي كلمه «امروز» از خط نستعليق و براي «تهران» از نسخ استفاده شود. چون بنا بود كلمه «تهران» به شكل كوچك‌تري ديده شود و هم به خوانايي ضربه‌اي وارد نشود، آن را با نوعي از خط نسخ گرافيزه شده طراحي كردم.

وی درباره بخش‌هاي پايانی حروف «ز»، «و» و «ر» که مفسر "پرتو سخن" مدعی شده است تداعی کننده دست و پای زن رقاص است نیز توضیحات تخصصی مربوط به هنر خوشنویسی را ارائه می کند و می گوید: پايان حروف «شمره» نام دارد و اين اتفاقي كه در انتهاي حروف در اثر سرعت نگارش ايجاد مي‌شود در اصطلاح «تشمير» مي‌گويند. اين يك رفتار اصيل در خوشنويسي است كه به آن «قلم‌انداز» مي‌گويند و در تمام خطوط وجود دارد. در نستعليق قاجاري به خصوص در مرقعات «ميرزاغلامرضا» و «ميرحسين ترك» و بعدها «فتحعلي حجاب شيرازي» به‌صورت يك شيوه درمي‌آيد. در بسياري از قطعات و مرقعات مذهبي، كتاب‌هاي دعا و ابنيه اين شيوه نستعليق قلم‌انداز موجود است. ذات خط نستعليق به همين شكل است و اين شيوه در خط به‌نوعي سرعت‌نويسي و نياز بهره‌گيري درست از زمان و پويايي و حركت را القا مي‌كند.

این هنرمند خوشنویس و گرافیست درباره تفسیری که اخیراً درباره لوگوی "تهران امروز" مطرح شده ابراز تعجب می کند و می گوید: خود بنده هم شگفت‌زده هستم، اين امر حكايت از ناديده‌ گرفتن خط اصيل ايراني، به‌عنوان بخشي از ميراث فاخر و جمال و شكوه فرهنگ ايراني است. اينكه با ديدن اين لوگوتايپ چطور مي‌توان به افكار و تصوراتي عجيب و غريب اصرار ورزيد، آنرا نمي‌دانم. بايد گفت اگر اين پرده‌دري بخواهد چنين پيش برود و اين‌گونه به خط و تاريخ سربلند آن بنگريم، به نتيجه درستي نمي‌رسيم. اگر با اين عينك به هر پديده‌اي نگاه كنيم مي‌توانيم اشكال بي‌ربط به موضوع را ببينيم.

وی در پایان می افزاید: من فقط مي‌توانم بگويم خط نستعليق ترجمان ادبيات ماست و به‌عنوان عروس خطوط شناخته مي‌شود. نستعليق ذاتي سركش و مغرور دارد و به‌راحتي نمي‌توان آن‌را بكار گرفت و هر پديده‌اي را در آن و با آن القا كرد. اما حرفه من گرافيك است و تا زماني كه در مورد پديده‌اي تخصصي در كارم شبهه‌اي باشد حاضرم جوابگو باشم، اما ضمن احترام براي همه در برابر چنين قضاوت‌هايي سكوت مي‌كنم، شايد اين مصراع خود گوياي اين معنا باشد كه: «هركه بي‌هنر افتد نظر به عيب كند.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر