کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۲۳, چهارشنبه

رییس پلیس: بازداشتگاه‌ها را می‌پاییم

فرمانده نیروی انتظامی کشور، اعلام کرد که از ابتدای سال آینده تمام بازداشتگاه‌ها به سيستم مونيتورينگ مجهز می‌شود تا كنترل سيستماتيك و اصولی بر رفتار كاركنان پليس اعمال شود.
اسماعيل احمدي مقدم در حاشيه دوره استانداردسازی اصلاح رفتار كاركنان در مشهد، درباره تخلفارت كاركنان ناجا در رویدادهای اخير پس از انتخابات ریاست جمهوری گفت که كاركنان متخلف به دادسرای نظامی معرفی شده‌اند و پيگيری‌های لازم در اين باره انجام خواهد شد.
احمدی مقدم بدون نام بردن از بازداشتگاه خاصی تاکید کرد: تخلفات كاركنان مربوط به بازداشتگاهی است كه افراد به آن انتقال يافته بودند و در واقع نبايد به آنجا منتقل می‌شدند.
بازداشتگاه کهریزک ازجمله بازداشتگاه‌های غیراستاندارد کشور است که در گزارش کمیته ویژه مجلس تصریح شده که هنوز برخی از این بازداشتگاه‌ها در کشور برقرار هستند.
خبر استانداردسازی بازداشتگاه‌های کشور و سیستم مونیتورینگ کنترل رفتار ماموران پلیس در بازداشتگاه‌ها، دو روز پس از گزارش جدید کمیته ویژه مجلس اعلام شده است.
کمیته ویژه مجلس در گزارش روز یکشنبه 20 دی اعلام کرد که سعید مرتضوی، دادستان عمومی و انقلاب وقت تهران دستور انتقال بازداشت شدگان روز ۱۸ تیر به بازداشتگاه کهریزک را صادر کرد.
براساس گزارش کمیته ویژه مجلس، مرگ سه تن از بازداشت‌شدگان 18 تیر در کهریزک براثر «ضعف امور بهداشتی، تغذیه نامناسب، ضرب و شتم و بی‌توجهی ماموران و مسوولان» بازداشتگاه اعلام شد.
کمیته ویژه مجلس مرتضوی را به «خلاف گویی» درمورد کمبود ظرفیت در زندان اوین و دلیل مرگ بازداشت‌شدگان متهم کرده است.
نتایج بررسی‌های نمایندگان مجلس تاکید می‌کند که كهريزک يک بازداشتگاه رسمي بوده و همه مسوولان قضایی از بالاترين رده از آن مطلع و حتی بازديدهایی نيز داشته‌اند و بنابراین این‌که «برخی مسوولان قضایی طی مصاحبه‌هايی از خود سلب مسووليت نموده‌اند به هيچ‌وجه قابل پذيرش نيست.»
براساس گزارش کمیته ویژه مجلس دستور آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی، رییس وقت قوه قضائیه به رییس سازمان زندان‌ها و مرتضوی درمورد نظارت مستقیم بر بازداشتگاه کهریزک در بهمن سال 86 ابلاغ شده بود.
بازداشتگاه کهریزک زیر نظر نیروی انتظامی قرار دارد و پرونده کهریزک که تعدادی از متهمان اصلی آن از ماموران نیروی انتظامی بودند، از سوی سازمان قضایی نیروهای مسلح بررسی می‌شود.
براساس گزارش سازمان قضایی نیروهای مسلح، ۹۸ نفر از بازداشت‌شدگان کهریزک از نحوه رفتار ماموران شکایت کرده‌اند اما 51 نفر از آنان شکایت خود را پس گرفته‌اند.
روز پنجم مرداد آیت‌الله خامنه ای، رهبر، دستور تعطیلی بازداشتگاه کهریزک را به دلیل «غیر استاندارد بودن» شرایط آن صادر کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر