کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۲۱, دوشنبه

احمدی نژاد لایحه برنامه پنجم توسعه را به مجلس ارائه کر

محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران با حضور در مجلس، لایحه برنامه پنجم توسعه را تقدیم مجلس کرد و از مجلس خواست که وقت خود را صرف دوباره نوشتن برنامه نکند.

آقای احمدی نژاد در حالی لایحه برنامه پنجم را به مجلس ارائه کرد که برخی نمایندگان از عدم ارائه عملکرد برنامه چهارم توسعه که امسال به پایان می رسد انتقاد داشتند و برخی نیز معتقد بودند که دولت به جای لایحه برنامه پنجم باید لایحه بودجه سال آینده را ارائه می داد.

برخی نمایندگان مجلس می گویند که مجلس برای بررسی لایحه بودجه و لایحه برنامه پنج ساله پنجم به چهار ماه وقت نیاز دارد در حالی که تا پایان سال حدود دوماه زمان باقی مانده است.

داریوش قنبری در تذکری آئین نامه ای از علی لاریجانی رئیس مجلس خواست که لایحه برنامه پنجم را اعلام وصول نکند زیرا "اگر دولت اعتقادی به عمل کردن برنامه ندارد وقت مجلس را تلف نکنیم."

آقای لاریجانی هم توضیح داد که در اوایل سال نامه ای به دولت نوشته و از دولت خواسته تا اواخر خرداد برنامه پنجم را ارائه کند و مجلس فرصت داشته باشد تا شهریور آن را بررسی کند اما این لایحه ارائه نشد.

آقای لاریجانی گفت که "دچار ضیق وقت هستیم و جلسه ای با نمایندگان برگزاری می کنیم تا در باره این دو موضوع (لایحه برنامه پنجم و لایحه بودجه) بحث کنیم و راه حلی برای آن پیدا کنیم که کدام یک از این دو لایحه را در دو ماه باقی مانده سال بررسی کنیم.

آقای احمدی نژاد در جلسه مجلس گفت که بودجه سال آینده تهیه شده و ما آماده هستیم که هر روزی که را مجلس تعیین کند آن را به مجلس ارائه کنیم.

این سخنان رئیس جمهوری با واکنش تند مصطفی کواکبیان نماینده سمنان رو به رو شد. آقای کواکبیان در تذکری خطاب به به رئیس مجلس گفت:" رئیس جمهور می گوید هر وقت مجلس بخواهد لایحه بودجه را می دهیم، مگر قرار است لایحه بودجه را ندهند که این گونه سخن می گویند."

به گفته این نماینده مجلس، بر اساس قانون دولت باید 15 آذر لایحه بودجه را به مجلس می داد و الان بیشتر از یک ماه تاخیر دارد و اگر این تاخیر بیشتر شود معلوم نیست چگونه باید این لایحه بررسی کنیم.

گزارش کلی برنامه پنجم

آقای احمدی نژاد در هنگام ارائه گزارش در باره لایحه برنام پنجم به تلویح از نمایندگان مجلس انتقاد کرد و گفت که "اگر بنا باشد وقت مجلس صرف این شود که از اول برنامه بنویسد، یعنی مجلس هم از صفر برنامه نوشتن را شروع کند آن وقت تمام زحماتی که بدنه کارشناسی کشور متحمل شده است و وقت و انرژی کشور به هدر خواهد رفت."

این انتقاد تلویحی به اصلاحاتی که مجلس در لایحه هدفمند کردن یارانه ها اعمال کرد و دولت معتقد بود که مصوبه نهایی با آنچه دولت داده بود زمین تا آسمان با هم فرق دارد.

گزارشی که آقای احمدی نژاد از لایحه برنامه پنج ساله پنجم ارائه داده بیشتر به کلیات اختصاص دارد و این که در این برنامه به "تحقق استقلال همه جانبه، تحقق عدالت و قسط، ساختن همه جای ایران هماهنگ با هم، قوام و دوام هر چه بیشتر فرهنگ اسلامی - ایرانی و فرهنگ انتظار " توجه شده است.

آنطوری که رئیس جمهوری ایران گزارش داده این برنامه با هدف "فراهم کردن فرصت رشد و تعالی در ابعاد مادی و معنوی برای جوانان، اعتلای کرامات انسانی در صیانت از حرمت آحاد جامعه، تامین حداقلها و رفع ضرورت ها از جمله ازدواج و اشتغال، کاهش فاصله طبقاتی، ارتقای بهره وری نیروی کار و سرمایه" تهیه شده است.

آقای احمدی نژاد گفت که این برنامه بر اساس "الگوی برنامه ریزی ایرانی و اسلامی" تهیه شده اما وی توضیح نداد که این الگو چیست؟

با این حال وی گفت که"برای اولین بار این الگو (ایرانی و اسلامی) را وسط گذاشتیم و کل دولت و شورای عالی برنامه ریزی و کارگروه ها تلاش کردند که به خطوط راهنمای برنامه ریزی ایرانی و اسلامی توجه کنند."

به گفته وی، این برنامه "برای اولین بار دولت، بخش خصوصی، فضلای حوزه علمیه قم، و دانشگاهیان در تدوین این برنامه مشارکت فعال داشتند."

برنامه پنجم توسعه از سال سال آینده خورشیدی (۱۳۸۹) آغاز می شود و پنجمین برنامه توسعه ایران در سالهای بعد از انقلاب است.

ایران تا قبل از انقلاب ۱۹۷۹، پنج برنامه عمرانی هفت و پنج ساله را اجرا کرده بود اما پس از استقرار جمهوری اسلامی، اجرای برنامه های توسعه متوقف شد.

نخستین برنامه جمهوری اسلامی در آغاز دوره ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی تدوین و اجرا شد و تا کنون جمهوری اسلامی چهار برنامه پنج ساله توسعه را به اجرا گذاشته است.

حدود دو ماه دیگر زمان برنامه چهارم توسعه به پایان می رسد و انتظار می رود برنامه پنج ساله پنجم توسعه بعد از تصویب مجلس از سال ۸۹ آغاز شود.

برنامه پنجم توسعه در حالی به مجلس تقدیم شده که هنوز گزارش عملکرد برنامه چهارم ارائه نشده است و آقای احمدی نژاد امروز به هنگام ارائه لایحه برنامه پنجم گفت در آینده گزارش عملکرد و نقد برنامه چهارم را ارائه خواهد کرد.

داریوش قنبری نماینده ایلام در مجلس در انتقاد از عدم ارائه عملکرد برنامه چهارم گفت که "تا زمانی که دولت اعتقادی به اجرایی کردن برنامه ندارد و نخواهد که بگوید چه میزان از برنامه چهارم اجرایی شده چگونه می توانیم برنامه پنجم را تنظیم کنم."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر