کانون ایرانیان

۱۳۸۸ بهمن ۶, سه‌شنبه

هم‌صدایی آمریکا، فرانسه و ایتالیا برای تحریم ایران

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، اعلام کرد که ایران باید نگرانی‌های بین‌المللی درمورد برنامه هسته‌ای خود را به‌طور کامل برطرف کند و به «سرکوب و آزار» شهروندان خود پایان دهد.

براساس گزارش سایت وزارت امور خارجه آمریکا، کلینتون روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری مشترک با فرانکو فراتینی، همتای ایتالیایی خود در واشنگتن، گفت که ایران یا باید در انزوا باقی بماند یا این‌که به تعهدات بین‌المللی خود پایبند باشد.

وزیر خارجه ایتالیا هم در این نشست مشترک اعلام کرد که آمریکا و ایتالیا باید درکنار یکدیگر، از «اتمی شدن» ایران جلوگیری کنند.

فراتینی که کشورش متحد آمریکا است، تاکید کرد که برنامه اتمی ایران نه تنها موجب نگرانی آمریکا و اروپا است بلکه مایه نگرانی کشورهای عربی است.

وزیر خارجه ایتالیا تاکید کرد که آمریکا و ایتالیا درمورد گسترش دامنه مشورت‌‌ها با شماری از کشورهای همسایه ایران درباره چگونگی برخورد با برنامه اتمی این کشور توافق کامل دارند.

فراتینی در شرایطی درمورد برنامه اتمی ایران اظهارنظر کرده که کشورش در گروه مذاکره‌کننده 1+5 جایگاهی ندارد.

اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل شامل آمریکا، فرانسه، اروپا، روسیه و چین به اضافه آلمان گروه 1+5 را تشکیل می‌دهند که تازه‌ترین نشست آنان روز شنبه 16 ژانویه (26 دی) در نیویورک بدون توافق برسر تحریم‌های جدید ایران پایان یافت.

هم‌صدایی فرانسه با آمریکا و ایتالیا

یکی از مقام‌های دولت فرانسه، هم‌صدا با آمریکا و ایتالیا، اعلام کرد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید تحریم‌های بیشتری را به دلیل «سرسختی ایران» علیه این کشور آماده کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه پیرللوش، وزیر امور اتحادیه اروپا در دولت فرانسه، پس از دیدار با همتایان خود در بروکسل گفت: ما شش سال درمورد برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کرده‌ایم اما تمام پیشنهادهای غرب رد شده است و اکنون می‌شنویم که سخنگوی دولت ایران گفته که این کشور به غنی‌‌سازی 20 درصد اورانیوم نزدیک می‌شود. این درجه غنی‌سازی اورانیوم در آستانه نظامی‌شدن برنامه اتمی ایران است.

للوش ابراز امیدواری کرد که تمام کشورهای اروپایی برای آماده کردن تحریم‌های جدید علیه ایران همکاری کنند.

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون سه دوره تحریم علیه ایران برسر برنامه هسته‌ای این کشور اعمال کرده است و در این میان برخی از کشورهای غربی نسبت به ماهیت برنامه هسته‌ای ایران نگران هستند.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران همواره تامین انرژی برای مقاصد غیرنظامی را هدف اجرای برنامه هسته‌ای اعلام کرده و کاربرد نظامی و ساخت سلاح اتمی را رد کرده‌اند.

مخالفت با تحریم یک‌جانبه

در شرایطی که روسیه و چین هنوز با اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران مخالف هستند، آمریکا، انگلیس و فرانسه با تحریم ایران موافقند.

وزیر امور اتحادیه اروپا در دولت فرانسه هم تائید کرده که بدون موافقت چین و روسیه، اروپا هیچ اقدام یک‌جانبه‌ای برای تحریم ایران اعمال نخواهد کرد.

تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا هم موافق تحریم‌های بیشتر علیه ایران نیستند.

کارل بیلت، وزیر امور خارجه سوئد، ابزار تحریم را ابزاری «تند» دانسته که به گفته او باید با نهایت احتیاط درمورد ایران اعمال شود.

وی گفته است: هدف ما کشاندن ایران به میز مذاکره و رسیدن به یک راه‌حل سیاسی است.

کاترین اشتون، مسوول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در تحریم علیه ایران عجله‌ای ندارد.

خانم اشتون در یک کنفرانس مطبوعاتی در بروکسل اعلام کرد که اتحادیه اروپا باید منتظر نتیجه گفت‌وگوهای شورای امنیت بماند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر