کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۲۲, سه‌شنبه

استاد دانشگاه در اثر انفجار بمب در تهران 'ترور' شد

یک استاد دانشگاه در تهران در اثر انفجار بمب کشته شده که در مورد گرایش های سیاسی و حوزه تخصص او گزارش های مختلفی منتشر شده است.

گزارش های خبری از ایران حاکی است که "مسعود علی محمدی" صبح روز سه شنبه 22 دی (12 ژانویه) در مقابل خانه اش در قیطریه تهران به هنگام سوار شدن به اتوموبیلش در اثر انفجار بمب کشته شد.

در این گزارش ها آمده است که این بمب در یک موتورسیکلت پارک شده جاسازی شده بوده است.

خبرگزاری های حامی دولت ایران و واحد مرکزی خبر (متعلق به سازمان صدا و سیما) آقای علی محمدی را "دانشمند فیزیک هسته ای" و "استاد متعهد و انقلابی" معرفی کرده و قتل او را نتیجه "اقدام تروریستی عناصر ضد انقلاب و استکبار" دانسته اند.

این در حالی است که امضای او در پای نامه حمایت گروهی از استادان دانشگاه از نامزدی میرحسین موسوی دیده می شود و برخی دانشجویان او در وبلاگ ها و شبکه های اجتماعی نوشته اند که او سرسختانه از جنبش اعتراضی ایران موسوم به "جنبش سبز" حمایت می کرد.

بر اساس اطلاعات ثبت شده در وبسایت دانشکده فیزیک دانشگاه تهران، رشته تخصصی آقای علی محمدی "فیزیک ذرات بنیادین" بوده است و سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران هم رابطه استخدامی او با این سازمان را "قویا" تکذیب کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ساعتی پس از کشته شدن آقای علی محمدی اعلام کرد که "علائمی" از دخالت اسرائیل، آمریکا و "عوامل داخلی" آن در این حادثه دیده می شود.

اما یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به این اظهارات، گفت که این ادعا "نامربوط" است و آن را رد کرد.

واحد مرکزی خبر زمان انفجار صبح سه شنبه را حدود ساعت 8 بامداد گزارش کرده و افزوده است که در این حادثه، یک موتور سیکلت که بمب در آن جاسازی شده بود منفجر شد و به چند دستگاه خودرو آسیب شدید رسید و شیشه های ساختمان ها تا شعاع صد متری محل انفجار شکست.

ساعاتی بعد، روابط عمومی دانشگاه تهران با صدور بیانیه ای، "شهادت مظلومانه" مسعود علی محمدی، عضو هیات علمی این دانشگاه را تسلیت گفت و قتل او را به "دشمنان اسلام و انقلاب" نسبت داد.

خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - هم در نخستین گزارش در این مورد، از انفجار بمب "در محدوده شمال تهران در قیطریه" خبر داد و به نقل از یک منبع آگاه در نیروی انتظامی گفت که هنوز از تعداد کشته شدگان این انفجار اطلاعات کافی در دست نیست و اطلاعات کامل بعدا انتشار خواهد یافت.
ساعاتی بعد، این خبرگزاری "شهادت استاد فیزیک دانشگاه تهران در یک اقدام تروریستی" را گزارش کرد و نوشت که بمب کنترل از راه دور در موتور سیکلت مجاور خودرو مسعود علی محمدی جاسازی شده بود.

در عین حال، ایرنا نوشت که هیچ فرد و گروهی هنوز مسئولیت "این عملیات تروریستی" را برعهده نگرفته و مظنونی در این زمینه بازداشت نشده است.

از سوی دیگر، خبرگزاری دانشجویان ایران - ایسنا - به نقل از مصاحبه ای اختصاصی با عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، گفته است که صبح سه شنبه، یک استاد دانشگاه به نام مسعود علی محمدی هنگامی که قصد سوار شدن به خودرو خود را داشته با انفجار موتور مجاور خودرو کشته شده است.

دادستان تهران ضمن اعلام انتقال جسد آقای علی محمدی به پزشکی قانونی، از بازدید بازپرس از محل حادثه و آغاز تحقیقات به منظور دستگیری عامل این انفجار و علت و انگیزه آن در دادسرای جنایی خبر داده است.
خبرگزاری فارس با انتشار تصویری از آقای علی محمدی نوشته است که این شخص دارای دکترای فیزیک با گرایش ذرات بنیادی از دانشگاه صنعتی شریف بود و از سال 1374 در گروه فیزیک دانشگاه تهران کوانتوم و الکترومغناطیس تدریس می کرده است.

این خبرگزاری آقای علی محمدی را یکی از اساتید "ولایی" توصیف کرده و در مورد سوابق او از تصدی ریاست دانشکده فیزیک و معاونت پژوهشی پردیس علوم دانشگاه تهران یاد کرده است و رادیو و تلویزیون دولتی ایران، با نام بردن از وی به عنوان دانشمند هسته ای، عوامل آمریکا، اسرائیل و استکبار جهانی را به بمب گذاری روز سه شنبه متهم ساخته است.

این در حالی است که نام مسعود علی محمدی در میان اسامی چهار صد و بیست تن از اساتید دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران دیده می شود که در آستانه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، با صدور بیانیه ای از میرحسین موسوی حمایت کردند.

امضاکنندگان این بیانیه که روز 19 خردادماه در "پایگاه اطلاع رسانی دانشگاهیان حامی میرحسین موسوی" انتشار یافت، ضمن ابراز نگرانی در مورد شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و مدیریتی کشور، نسبت به پیروزی آقای موسوی در انتخابات ابراز امیدواری کرده بودند.

خبرگزاری مهر با گزارش زخمی شدن دو نفر در این حادثه، به نقل از رئیس پردیس علوم دانشگاه تهران گفته است که مسعود علی محمدی یکی از اساتید برجسته فیزیک و دارای تالیفات متعدد علمی بود اما فعالیت سیاسی نداشت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر