کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۲۸, دوشنبه

اعتراض چاوز به کمک آمریکا به زلزله‏زدگان هائیتی

رييس‌جمهور ونزوئلا اظهار داشت، آمريكا از زلزله در هائيتي به عنوان بهانه‌اي براي اشغال اين كشور استفاده كرده و اعلام نمود كشورش حاضر است به هائيتي سوخت ارسال كند.

هوگو چاوز، رييس‌جمهور ونزوئلا، در برنامه‌ي هفتگي تلويزيوني خود گفت: من مطلع شدم سه هزار تفنگدار دريايي به هائيتي اعزام شده‌اند به طوري كه گويي براي جنگ به آنجا مي‌روند، آنجا كمبود اسلحه وجود ندارد، خداي من، پزشك، دارو، سوخت و بيمارستان صحرايي چيزهايي هستند كه آمريكا بايد به هائيتي ارسال كند. آنها به طور مخفيانه در حال اشغال اين كشور هستند.

وي افزود:علاوه بر اين شما آنها را در خيابان‌ها مشاهده نمي‌كنيد. آيا آنها در حال جمع آوري اجساد هستند؟ آيا آنها به دنبال مجروحان هستند؟ شما آنها را نمي‌بينيد، من هم آنها را نديدم، آنها كجا هستند؟

به گزارش خبرگزاري رويترز، چاوز قول داد كشورش سوخت مورد نياز نيروگاه‌هاي برق در هائيتي را به اين كشور ارسال كند.

چاوز كه دشمن هميشگي "امپرياليسم" آمريكاست، ‌خاطر نشان ساخت، وي مايل نيست كمك‌هاي بشر دوستانه‌ي آمريكا را كم اهميت جلوه دهد و تنها نياز به اعزام اين تعداد سرباز را مورد سوال قرار مي‌دهد.

آمريكا در حال اعزام 5000 سرباز و تفنگدار دريايي به هائيتي است و قرار است و يك كشتي حاوي تجهيزات بيمارستاني اواخر هفته‌ي جاري به اين كشور برسد.

رييس‌جمهور هائيتي در اين خصوص اظهار داشت، نيروهاي آمريكا كمك خواهند كرد تا نظم در خيابان‌هاي به شدت بي‌قانون هائيتي برقرار شود.

ونزوئلا تا به حال چندين هواپيما كه حامل پزشكان، ‌كمك‌هاي بشر دوستانه و تعدادي سرباز بودند، به هائيتي اعزام كرده است.

چاوز هم‌چنين عنوان داشت، ‌پس از وقوع زلزله‌ي هفت ريشتري در هائيتي كه منجر به ويران شدن پورتو پرنس، ‌پايتخت اين كشور شد، هواپيماهاي ونزوئلايي اولين هواپيماهايي بودند كه در هائيتي فرود آمدند. زلزله‌ تا به حال نزديك به 200 هزار كشته بر جاي گذاشته است.

ازسوي ديگر، به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، چاوز در مصاحبه‌ي خود اضافه كرد، به رغم وجود تنش‌هاي طولاني مدت با واشنگتن، ونزوئلا به دنبال ارتقاي روابط ديپلماتيك با آمريكاست.

چاوز افزود، وي به فرانسيسكو آرياس كاردناس، معاون وزير خارجه‌ي خود اجازه داده تا به دنبال برگزاري ملاقات با مقامات آمريكايي در واشنگتن باشد و درخصوص ايجاد روابط دو جانبه‌ي بهتر به بحث و تبادل نظر بپردازد.

چاوز تصريح كرد: آرياس كاردناس اجازه خواست تا با يك نماينده‌ از دولت آمريكا ملاقات كند و من اين اجازه را به او دادم، ‌ما قصد داريم مذاكره كنيم، بنا بر اين، اين احتمال وجود دارد كه تنش‌ها كاهش يابد.

چاوز توضيح نداد كه چه مسئله‌اي باعث شده وي تصميم به ارتقاي روابط با آمريكا بگيرد، اين در حالي است كه تنها چند هفته‌ي پيش وي آمريكا را متهم به تلاش براي حمله به كشورش كرده بود.

چاوز پيشتر آمريكا و كلمبيا را متهم به جاسوسي در ونزوئلا و تلاش براي سرنگوني دولت انقلابي كشورش كرده بود.

پس از امضاي توافقنامه‌ي جديد نظامي كلمبيا-آمريكا تنش‌ها تشديد شد. بر اساس اين توافقنامه، آمريكا به هفت پايگاه نظامي كلمبيا دسترسي پيدا كرد.

چاوز در مصاحبه‌ي خود اظهار داشت، ‌انتخابات اوباما و دموكرات‌ها در كنگره باعث شد تا آلوارو اوريبه، رييس‌جمهور كلمبيا، نگران آن شود كه حمايتي را كه در زمان بوش از سوي آمريكا دريافت مي‌كرد از دست بدهد، بنا بر اين به خاطر بيم از دست دادن پشتيباني آمريكا حاضر به انجام هر كاري شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر