کانون ایرانیان

۱۳۸۸ بهمن ۵, دوشنبه

وزیر ارشاد: برای تبادل فرهنگی با کشورهای اکو آماده‌ایم

سیدمحمد حسینی با اشاره به مشترکات فرهنگی و هنری بسیار زیاد کشورهای عضو اکو از آمادگی بخش فرهنگی دولت ایران برای برای توسعه روابط فرهنگی و هنری خبر داد.

ضیافت شام خوشامدگویی به گروه‌های تئاتری ترکیه و آذربایجان یکشنبه چهارم بهمن با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد، نماینده یونسکو، سفیران کشورهای عضو اکو و جمعی از هنرمندان تئاتر کشورمان در موسسه فرهنگی اکو برگزار شد.

امسال جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر میزبان چهار گروه تئاتری از کشورهای عضو اکو (ترکیه، تاجیکستان، قزاقستان و آذربایجان) است. این کشورها به دعوت معاونت فرهنگی، هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مؤسسه فرهنگی اکو به جشنواره دعوت شده‌اند.

در ضیافت خوشامدگویی که با حضور و سخنرانی دکتر سیدمحمد حسینی برپا شد، در کنار هنرمندان این دو گروه تئاتری، سفیران کشورهای عضو اکو، نماینده یونسکو در ایران، تعدادی از مسئولان تئاتر کشورمان چون حسین پارسایی و محمد خزایی و جمعی از هنرمندان چون قطب‌الدین صادقی، حسین مسافر آستانه، پری صابری، رضا میرکریمی و شکرخدا گودرزی هم حضور داشتند.

در این مراسم دکتر حجت‌الله ایوبی، مدیر موسسه فرهنگی اکو ضمن خوشامدگویی به مهمانان، گفت: «اکو در جشنواره‌های تئاتر، فیلم و موسیقی فجر امسال به عنوان مهمان ویژه و افتخاری حضور دارد و تا زمانی که بنده در موسسه اکو و آقای حسینی در وزارت ارشاد هستیم، اکو همیشه مهمان ویژه جشنواره فجر خواهد بود.»

او همچنین افزود: «حضور امسال، مقدمه‌ای خواهد بود برای جشنواره‌های موسیقی، تئاتر، هنرهای تجسمی و سینمای ویژه اکو که امیدوارم به نوبت در کشورهای مختلف عضو اکو تشکیل شود.»

سیدمحمد حسینی، وزیر ارشاد هم در این نشست با اظهار خرسندی از حضور هنرمندان کشورهای عضو اکو در آستانه دهه فجر و بهار فعالیت‌های فرهنگی و هنری ایران، گفت: «از این که امسال با همت دکتر ایوبی شاهد حضور کشورهای عضو اکو در جشنواره فجر هستیم خوشحالیم و از تک‌تک افرادی که برای فراهم کردن مقدمات این حضور تلاش کردند متشکریم.»

او همچنین با دعوت از هنرمندان این کشورها برای حضور در فعالیت‌های فرهنگی و هنری بین‌المللی افزود: «ما امیدواریم شما در همایش «شاعران ایران و جهان» که در اردیبهشت در کشورمان برگزار خواهد شد هم حضور داشته باشید.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مشترکات فرهنگی و هنری بسیار زیاد کشورهای عضو اکو گفت: «سازمان یونسکو سال 2010 را سال نزدیکی فرهنگ‌ها نامید. کشورهای عضو اکو نزدیکی‌ها و مشترکات بسیاری دارند که می‌توانند برنامه‌های مشترکشان را به یونسکو معرفی کنند. مثلا مهمترین این مشترکات نوروز است.»

او ضمن اعلام آمادگی بخش فرهنگی دولت ایران برای توسعه روابط فرهنگی و هنری بین کشورهای عضو اکو و به اشتراک گذاشتن برنامه‌های فرهنگی و هنری، گفت: «ما برای ساخت فیلم‌های مشارکتی آمادگی همکاری داریم و همچنین می‌توانیم فیلم‌های سینمایی خودمان را به کشورهای عضو اکو عرضه کنیم و فیلم‌های سینمایی ساخت آن‌ها را در سینماهای کشورمان نمایش دهیم.»

در این مراسم از سوی موسسه فرهنگی اکو از خانم جنت سلیم‌اوا، کارگردان نمایش «مشدی عباد» از آذربایجان و جلال مردنیز کارگردان نمایش «گیل‌گمش» از ترکیه تقدیر و تشکر شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر