کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۲۸, دوشنبه

پیشنهاد حق‌شناس برای مناظره بعدی

يك عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي گفت: مذاكره و پيگيري مطالبات و احتمالا رفع سوء تفاهمات از طريق گفت‌وگو روشي خاص ملت‌هاي متمدن، صاحب فرهنگ و كمال يافته تلقي مي‌شود.

محمدجواد حق شناس با بيان اين‌كه " پيش گرفتن هر مسيري جز انتخاب گفت‌وگو و مذاكره فضا را به ميدان مناقشه، درگيري و خشونت و به دور از هرگونه تضارب آرا و انديشه‌ها مبدل خواهد كرد" افزود: اتخاذ چنين روش‌هايي ويژگي بارز جوامع بدوي، به كمال نرسيده و فاقد فرهنگ است.

وي تصريح كرد: ما كه مدعي هستيم كشوري با بيش از هزارها سال تمدن هستيم و با راه‌يابي اسلام در كشورمان از دو آبشخور فرهنگ ايراني و اسلامي برخوردار شد، هم‌چنين پس از انقلاب اسلامي مدعي دارا بودن يك انقلاب فرهنگي هستيم، بسيار بد و ناپسند است كه براي رفع بحران‌هايي كه در جامعه امروز تجلي پيدا كرده است، امكان گفت‌وگو، مذاكره و هم‌انديشي در جهت برون‌رفت از اين شرايط را نداشته باشيم.

وي ادامه داد: به نظر مي رسد در اين مقطع عده‌اي بر اين باور هستند كه مي‌توانند عرصه را با رفتارهاي خشونت‌آميز چه در عرصه كلام و چه در عرصه عمل تحت تاثير قرار دهند، اين افراد هم‌چنين مي‌كوشند تا با خالي كردن ميدان منطق و گفت‌وگو از اصحاب خرد و فرهنگ، موقعيت را براي حضور دايمي خود مهيا كنند.

اين عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي، " شايعه‌پراكني، ابهام‌افكني و به كار بردن كلمات نسنجيده، يك جانبه همراه با تهمت و افترا را از ابزار چنين افرادي" برشمرد و خاطرنشان كرد: اين عده با استفاده از اين لوازم در واقع سعي دارند افراد ميانه‌رو و خردمند را از ميدان كنار بزنند، اين در حالي است كه اگر صاحبان انديشه و خرد و دلسوزان انقلاب وارد ميدان نشوند اين فضا را براي عده‌اي بسيار معدود ـ ولي در عين حال منسجم ـ كه تلاش مي‌كنند مسير وحدت و يكپارچگي را از سير درست خود خارج و به يك موقعيت غيرقابل پيش‌بيني سوق دهند، فراهم خواهند كرد.

وي در بيان ويژگي‌هاي يك گفت‌وگوي مطلوب كه مي‌تواند در بين جريان‌هاي سياسي مثمرثمر واقع شود، اظهار كرد: به نظر من وجود مشتركات در بين طرفين، وجود حوزه، چارچوب و منطق مشخص مي‌تواند باعث نتيجه‌بخشي يك گفت‌وگو باشند و اگر وجوه مشترك از قبل مشخص نشده باشد، اين گفت‌وگو به نتيجه نخواهد رسيد؛ چراكه تنها فرصتي فراهم شده كه دو نفر با سخناني متفاوت فقط حرف‌هاي خود را بيان مي‌كنند.

وي هم‌چنين در بيان مشخصه‌هاي يك مناظره مطلوب كه يكي از لوازم طرح گفت‌وگو قلمداد مي‌شود نيز با تاكيد بر اين‌كه " لازم است در ابتداي امر حوزه‌هاي مشترك تعريف و مشخص شوند" افزود: بعد از اين مرحله بايد نقاط اختلاف، مورد بحث و مناقشه مورد توجه قرار گيرد. در ادامه براي نزديك كردن نقاط افتراق به يكديگر و تبديل كردن آن‌ها به توافقات جديد و قابل قبول در عرصه انسجام و وحدت ملي و نهايتا آشتي ملي گام برداشته شود وگرنه اين‌كه فضايي فراهم شود و وقتي داده شود، بدون اين‌كه طرفين به دنبال ايجاد توافق براي يك منطقه مشترك باشند، نه تنها پايان اين مناظرات كمك به حل ماجرا نمي‌كند بلكه ممكن است ما را از هدف دور كند.

حق‌شناس در ادامه با تاكيد بر اين‌كه " مطمئنا برگزاري مناظرات تنها راه براي گفت‌وگو ميان جريان‌هاي سياسي تلقي نمي‌شود" اظهار كرد: بايد جلسات هم‌انديشي و گفت‌وگو ميان احزاب سياسي، نخبگان ، تصميم‌گيران كشور شروع شود و به نتيجه برسد.

وي " در دست گرفتن چنين عرصه‌اي از سوي خردگرايان، دلسوزان و آينده‌نگران و كساني كه نگاهي توام با حكمت و معرفت دارند" را يك ضرورت خواند و خاطرنشان كرد: وجودچنين فضايي باعث مي‌شود از بحراني كه در آن قرار داريم خارج شويم.

مسوول كميته حقوقي خانه احزاب ايران هم‌چنين به پيشنهادات اين نهاد جهت برگزاري نشست‌هاي مشترك اشاره و تصريح كرد: مي‌توان براساس انتخاب راهكار و خط مشي مشخص مسيري را كه عده‌اي تلاش دارند آن را دو قطبي كنند، كند و يا متوقف كرد و به سمت يك جامعه متكثر، چند قطبي و جامعه‌اي كه همه بتوانند در آن حرف خود را بدون واهمه بزنند و صداي مخالف شنيده شود و افراد از خود بزرگ‌بيني دور باشند، پيش برد.

وي اظهار كرد: دو قطب تندرو در فضاي سياسي ما وجود دارد كه فارغ از نگاه‌هاي خردگرا تلاش مي‌كند با زدن برچسب ، طرف مقابل فضاي نقد و گفت‌وگو را به فضاي مناقشه، و كلاس‌هاي انديشه و درس مباحثه را تبديل به فضاي جنگ كنند. با اين وجود لازم است تا گروه‌هاي ميانه‌رو و عقلا تلاش مي‌كنند اين فضاي بسيار خطرناك را از دست بي‌خردان خارج كنند.

وي با اشاره به اظهارات اخير مشايي درباره سخنان علي مطهري در مناظره تلويزيوني گفت: من مي‌خواهم آقاي مشايي و ضرغامي را مخاطب خود قرار دهم و بگويم كه جلسه بعدي مناظره را بين آقاي مطهري و مشايي برگزار كنند و موضوع اين بحث همان بحث سران فتنه باشد. آقاي مطهري در اين جلسه روشن كنند كه چطور به ماجرا نگاه مي‌كنند، از سوي ديگر آقاي رحيم مشايي به عنوان شخص تاثيرگذار دولت در چند ماه اخير، مطالب خود را مطرح كنند، بهترين قضاوت كننده در اين زمينه نيز مردم خواهند بود. بنده نيز حاضرم بدون هيچ چشم‌داشتي به عنوان مسوول برگزار كننده اين مناظره وقت بگذارم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر