کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۲۷, یکشنبه

دستگاه های دولتی وام های دولتی را برنمی گردانند

برخی دستگاههایی که مشکلات مالی چندانی ندارند پول سیستم بانکی را بر نمی‌گردانند.

سیدکمال سیدعلی گفت: تحلیل من از پیشنهاد معاونت امور بانکی وزارت امور اقتصادی و دارایی برای دریافت مطالبات معوق بانکی این است که سیستم بانکی کشور، برای اخذ مطالبات خود توانایی کامل دارد و می تواند طلب خود را بدون مراجعه به مراجع قضایی دریافت کند.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران افزود: اگر تصمیم گیری داخل سیستم بانکی باشد، این تشخیص وجود خواهد داشت که کدام دستگاه به دلایل بحران جهانی یا مسائل داخلی، با مشکل مواجه شده است و نخواهد توانست که پول خود را پرداخت کند. بنابراین، سیستم بانکی به او استمهال می دهد و فواصلی را تعیین می کند که اقساط را در آینده پرداخت کنند.

وی تصریح کرد: البته برخی دستگاهها نیز به همین بهانه، پول سیستم بانکی را بر نمی گردانند؛ در صورتیکه مشکل خاصی نیز بر آنها مترتب نشده است؛ بنابراین اگر این موضوع در داخل بانکها با مشتریان تفکیک شود و کمیته هایی داخلی با مدیریت خود بانکها تشکیل شود، به طور قطع در مورد افرادیکه امکان بازپرداخت دارند، کمیته تشخیص می دهد که آنها امکان بازپرداخت دارند و نمی خواهند بدهی خود را پرداخت کنند.

به گفته سیدعلی، ارجاع این موضوع به مراجع قضایی و همچنین شرایط ممنوع الخروجی و ممنوع المعامله کردن و یا ندادن دست چک به این افراد و یا بستن حسابهای آنها، انجام شدنی است.

وی اظهار داشت: 20 سال قبل نیز در مواقع مختلف که تعهدات ارزی در داخل کشور وجود داشت، برخی به تعهدات ارزی خود عمل نمی کردند. برای همین هم از این ابزار بهره می گرفتند اما در سیستمهای اقتصادی جدید، کمتر باید از ممنوع الخروجی یا ابزارهای دیگر استفاده کرد.

به اعتقاد مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران، شاید دو، سه یا چهاردرصد بدهکاران باید به آن سیستم ارجاع شوند؛ بقیه باید در خود بانک حل و فصل شود.

سیدعلی در مورد بحث ضمانت خانوادگی از تولیدکنندگان نیز گفت: من اطلاعات زیادی راجع به این مقررات ندارم؛ اما این تصمیماتی بوده که در بالاتر از سیستم بانکی گرفته شده و مربوط به سیستم بانکی نبوده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر