کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۲۸, دوشنبه

دائرة‌المعارف نقالان ایران را یک زن نوشت

فاطمه حبیبی زاد، نخستین زن نقال ایران که به صفت «گردآفرید» شهره است، از انتشار تازه‌ترین اثر خود با عنوان دایر‌ه‌المعارف نقالان ایران خبر داد.

وی در نشست نقد و بررسی «زیبایی‌شناسی ادب و هنر عاشورا» که با سخنرانی قطب‌الدین صادقی و مرشد ترابی(استاد نقالی حبیبی‌زاد) و در فرهنگسرای انقلاب برگزار شد، با اعلام این خبر گفت: تحقیقات این کتاب در دو حوزه میدانی و کتابخانه‌ای طی 10 سال و به شکل تدریجی انجام شده است و این کتاب با مقدمه و پیشگفتاری درباره نقالی و سبک‌های مختلف این هنر آغاز می‌شود.

حبیبی‌زاد که معتقد است به راحتی نمی‌توان به عمق این هنر دست پیدا کرد، فصل‌های کتاب دایره‌المعارف نقالان را به شکل موضوعی فصل‌بندی کرده که هر فصل به ترتیب حروف الفبا نوشته شده است.

بنا بر این گزارش، این اثر شامل اصطلاحاتی چون فنون سخن، اصطلاحات کار نقالان، طومارها، داستان نامه‌ها، ویژگی ابزار و وسایل نقالان، لباس و پوشش، معرفی نقالان، پاتوق‌ها، قهوه‌خانه‌ها، زورخانه‌ها، خانقاه‌ها و اشارات تاریخی است.

وی یادآوری کرده است که بخش اعظم این گردآوری به شکل میدانی و با حضور در استان‌ها، قهوه‌خانه‌ها، گورستان‌ها و زورخانه‌های نقاط مختلف کشور و مصاحبه با مرشدان و سخنوران صورت گرفته و بخش آرشیوی و کتابخانه‌ای نیز در حال انجام است.

به گفته این کارشناس اهوازی میراث فرهنگی، انتشارات فرهنگ معاصر برای چاپ دایره‌المعارف نقالان ابراز تمایل کرده است.

فاطمه حبیبی‌زاده مشهور به «گردآفرید» نخستین بانویی است که در تاریخ نقالی پهلوانی ایران به نقل حماسه‌های شاهنامه، داستان‌های ملی و فولکلور، پرده‌خوانی و منقبت خوانی به‌طور رسمی و به دعوت نهادهای فرهنگی، دانشگاهی و مردمی در محافل رسمی و عمومی و فضاهای باز در سر تا سر ایران و خارج از کشور پرداخته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر