کانون ایرانیان

۱۳۸۸ بهمن ۳, شنبه

«مشدی عباد» در جشنواره تئاتر روی صحنه رفت

نمایش موزیکال «اولماسین بواولسون» که به «مشدی عباد» مشهور است، توسط هنرمندان تئاتر باکوی آذربایجان در بیست‌ و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به صحنه رفت.

جمعه شب (دوم بهمن ماه) اولین اجرای نمایش «مشدی عباد» با استقبال آذری زبان‌ها در تالار وحدت اجرا شد. این نمایش کمدی موزیکال به کارگردانی پروفسور «جنت سلیم‌آوا» بر اساس فیلم معروف «مشدی عباد» که سال 1334 ساخته شده بود نوشته شده است و بسیاری از آذری زبان‌ها به امید زنده کردن خاطراتشان به سالن آمده بودند.

دکور و لباس‌های این نمایش بسیار شاد و رنگین طراحی شده بود و موسیقی و اپرای نمایش بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. در میان تماشاگران «مشدی عباد» هنرمندانی چون گلاب آدینه، شیرین بینا، علیزاده و ... حضور داشتند.

گلاب آدینه ضمن اشاره به نوستالژیک بودن این اجرا، گفت: من از زمان کودکی درباره اپرای «مشدی عباد» شنیده بودم و از همان کودکی آهنگ‌ها و شعرهایش را از زبان بزگترها می‌شنیدم. بعدها هم فیلم «مشدی عباد» را دیدم . اما وقتی به صورت زنده این کار را دیدم، برایم بسیار هیجان‌انگیز بود.

او اجرای نمایش «مشدی عباد» را بسیار پرشور دانست و گفت: من محو الحان و صداهای بازیگران شدم و خیلی خوشحال شدم بعد از سالیان دراز صدای خانم‌ها را هم در تالار وحدت شنیدم که همراه آقایان اپرا می‌خوانند. البته من زبان آذری بلد نیستم اما دوستم برایم ترجمه می‌کنند.

او همچنین معتقد است اجرای چنین نمایش‌هایی می‌تواند گامی موثر برای ترویج نشاط در جامعه باشد و از مسوولین دست‌اندرکار برگزاری این نمایش خواست زمینه را برای اجرای عمومی نمایش «مشدی عباد» فراهم کنند تا مردم بتوانند از نشاط و شوری که در این نمایش است لذت ببرند و شاد شوند.

«مشدی عباد» به زبان آذری و توسط بیش از 30 هنرمند اجرا شد؛ هنرمندانی چون آفاق بشیرقیزی، عارف قلی‌اف، رامیز محمداف، الچین حمیداف، اکبر علیزاده و نرگس کریم‌آوا. در پایان نمایش، معاونت فرهنگی، هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از خانم «جنت سلیم‌آوا» تقدیر و دسته‌گلی را به ایشان اهدا کرد.

«مشدی عباد»، اثر جاودانه اوزیر حاجی بیگ‌اف بزرگ‌ترین نویسنده تئاتر آذربایجان است که بنیان‌گذار تئاتر و بالت در کشور آذربایجان بود.

نمایش «مشدی عباد» به همراه نمایش‌های «گیل‌گمش» از ترکیه، «روز دراز تر از عصر» از تاجیکستان و «قره‌گز» از قزاقستان در بخش کشورهای عضور اکو بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و به میزبانی معاونت فرهنگی، هنری وزارت ارشاد اسلامی و موسسه فرهنگی اکو به صحنه می‌روند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر