کانون ایرانیان

۱۳۸۸ بهمن ۴, یکشنبه

ادامه ساخت جاده جنگل گلستان طبق مصوبه!

نماینده ویژه رئیس جمهور در پارک ملی گلستان گفت: پروژه جاده پارک ملی گلستان 100 درصد بر اساس مصوبه هیئت دولت در حال اجراست و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

جواد قناعت با اشاره به بازدید خود از این طرح ملی افزود: این طرح براساس مصوبه پیش می رود و ما نیز دنبال اجرایی شدن آن هستیم.

وی اظهار داشت: جلسه ای که بین رئیس سازمان محیط زیست وقت کشور، استاندار وقت و راه و ترابری برگزار شد، مبنای کار ما در اجرای این طرح است.

قناعت بدون اشاره به مصوبات این نشست گفت: بر اساس این جلسه، اجرایی شدن ساخت جاده جنگل گلستان را پیگیری می کنیم.

در حالیکه استاندار گلستان عنوان می کند، اجرای پروژه ساخت جاده جنگل گلستان که به جاده آسیایی معروف است، بر اساس مصوبه پیش می رود، برخی کارشناسان و دوستداران محیط زیست از تخریب گسترده صورت گرفته در این ذخیرگاه زیست کره گلایه مندند.


تعریض جاده در گلستان و احداث مسیر جدید در خارج از پارک ملی که از مصوبات دولت نیز بوده مناسب ترین راه حل این منازعه از سوی منتقدان اقدامات دولت در پارک ملی گلستان عنوان شده است زیرا چنین اقدامی پارک ملی گلستان و اهالی 60 روستای منطقه شمال پارک ملی را از ابتلا به وضعیتی بغرنج تر نجات خواهد داد.

تعریض این جاده اکنون به یک معضل زیست محیطی مبدل شده به نحوی که بسیاری از مجامع و دوستداران حیات وحش و طبیعت خواستار لغو عملیات تعریض و جاده سازی در این پارک هستند.

ساخت این جاده به مصوبه ای در سال 82 از سوی دولت وقت برمی گردد که مقرر شد برای افزایش دسترسی به پارک و امدادرسانی به برخی روستاهای حاشیه در معرض خطر سیل، این جاده احداث شود.

به اظهار کارشناسان، وضعیت کنونی جاده مغایر با این مصوبه است و فعالیتهای صورت گرفته در سالهای گذشته این جاده را به اتوبان و بزرگراهی مبدل کرده که اصول زیست محیطی را نادیده گرفته است.

بر اساس مصوبه اولیه عرض جاده باید حداقل بین شش و حداکثر 11 متر باشد ولی اکنون عرض موجود در برخی جاها به 50 تا 60 متر رسیده است و شبه چهار بانده شدن جاده را در داخل پارک ملی گلستان تقویت و مایه نگرانی طبیعت دوستان شده است.

ساخت این جاده آسیایی در ذخیرگاه بیوسفری جهان در حالی است که هرگونه تخریب محیط زیست و تغییر اکوسیستم در پارکهای ملی ممنوع و مغایر ماده 8 آیین نامه اجرایی قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست است و هیچ مقامی نمی تواند اجازه و دستوری مبنی بر تخریب محیط زیست در پارک های ملی صادر کنند.

"احداث اتوبان در داخل پارک ملی گلستان به بهانه ترمیم مسیر قبلی که طبق صورتجلسه 30 دی ماه 85 نماینده رئیس جمهور، معاون عمرانی استانداری گلستان، مجری طرح جاده و معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست می بایست بدون افزایش عرض جاده صورت می‏گرفته را نوعی تخلف آشکار دانسته که در نتیجه اهمال کاری مدیران محیط زیست استان و بی اطلاعی و عدم تعهد سایر مدیران اجرایی رقم خورده است."

نشست استانداران شمالی خروجی مشخصی نداشت

استاندار گلستان همچنین به نشست اخیر استاندارن شمالی با وزیر بازرگانی جهاد کشاورزی در تهران درباره رفع مشکلات این مناطق از جمله برنج اشاره کرد و گفت: این نشست خروجی مشخصی نداشت.

وی یادآور شد: قرار شد استانداران استانهای شمالی با وزیر بازرگانی و جهاد نشست داشته باشند و این جلسه بیشتر معارفه و تفهیم کار برای وزارت جهاد کشاورزی بود.

وی خاطرنشان کرد: در این نشست هر استانی متناسب با مشکلات، مباحثی را مطرح کرد و راجع به مشکلات کشاورزان پنبه و مرکبات گلستان نیز بحث و قرار شد در جلسه بعد، دستور کار مشخص شود و جلسات ادامه پیدا کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر