کانون ایرانیان

۱۳۸۸ بهمن ۴, یکشنبه

شتاب سود بانك‌ها كاهش يافته است

اظهار نظرها در خصوص سودده نبودن بانك‌ها در شرايطي مطرح مي‌شود كه آخرين آمار ارايه شده نشان مي‌دهد، سود بانك‌ها از عمليات بانكي در شرايط قابل قبولي قرار دارد اگرچه در برخي بانك‌ها فراز و فرودهايي در عملكرد چهارساله‌ در خصوص ميزان سود ديده مي‌شود.

براساس آخرين گزارش از عملكرد نظام بانكي كشور در سال 1387، از مجموع 18 بانك فعال 9 بانك دچار نوسان سود شده‌اند. از اين 9 بانك تنها بانكي كه در دو سال پي‌درپي سود نداشته است بانك سپه است. سود خالص اين بانك پس از كسر ماليات در سال‌هاي 86 و 87 صفر شده است.

بانك‌هاي ملي و مسكن نيز دچار كاهش سود شده‌اند، با اين تفاوت كه سود خالص بانك ملي از سال 85 كاهش يافته اما اين اتفاق در بانك مسكن در سال 86 اتفاق افتاده است و همچنان ادامه دارد. سود خالص بانك ملي در سال 87 نسبت به سال 84 حدود 63 درصد و سود بانك مسكن در سال 87 نسبت به 85 حدود 35 درصد كاهش نشان مي‌دهد.

اين شاخص در بانك‌هاي سامان و تجارت نيز با كاهش مواجه شده است. سود خالص اين دو بانك تا سال 86 صعودي بوده و در سال 87 با كاهش همراه شده است.

سود بانك سامان و بانك تجارت در سال 87 نسبت به سال قبل از آن به ترتيب حدود 14 و 21 درصد كاهش نشان مي‌دهد.

بانك‌هاي صادرات، صنعت و معدن، كشاورزي و پست‌بانك از جمله بانك‌هايي هستند كه عملكرد آنها در كسب سود تا سال 86 كاهش و در سال 87 روند صعودي داشته است.

در بعضي از بانك‌هاي گروه اخير، سود خالص كسب شده در سال 87 نسبت به سال 84 بيشتر و در برخي كمتر از رقم ثبت شده در سال 84 است. بانك‌هاي صنعت و معدن و كشاورزي از جمله بانك‌هايي هستند كه سودشان در سال 87 نسبت به سال قبل از آن رشد كرده اما سود حاصل شده هنوز هم به ميزان آن در سال 84 نرسيده و كمتر از رقم ثبت شده در آن سال است.

سود خالص بانك كشاورزي در پايان سال 87 حدود 120 ميليارد ريال ذكر شده در حالي كه سود اين بانك در سال 84 حدود 708 ميليارد ريال بوده است. به بياني ديگر سود اين بانك در سال 87 نسبت به سال 84 حدود 83 درصد كاهش نشان مي‌دهد اگرچه افزايش سود در اين بانك آغاز شده است.

در بانك صنعت و معدن نيز همين روال ادامه دارد با اين تفاوت كه سود حاصل شده در سال 87 نسبت به سال 84 حدود 35 درصد كاهش دارد.

وضعيت پست‌بانك با دو بانك اخير يعني بانك‌هاي كشاورزي و صنعت و معدن تفاوت دارد. زيرا اگرچه سود پست‌بانك از سال 84 به بعد دچار كاهش شده اما سود حاصل شده در سال 87 رشد يافته است. مقايسه اين دو رقم نشان مي‌دهد كه سود خالص پست بانك نسبت به سال 84 حدود 430 درصد افزايش داشته است.

بانك صادرات ديگر بانكي است كه پس از طي يك دوره كاهش در سود، روند صعودي در سال 87 را تجربه كرده است. ميزان سود اعلام شده براي اين بانك در سال 87 به قدري بالاست كه تعجب همگان را برمي‌انگيزد.

عملكرد بانك صادرات در اين سال بيانگر كسب 5 هزار و 527 ميليارد ريال سود است كه در فاصله زيادي با بانك‌هاي ديگر قرار دارد. به عبارت ديگر بررسي آمار كل شبكه بانكي درباره سود خالص پس از كسر ماليات نشان مي‌دهد كه هيچ بانكي نتوانسته چنين سودي را كسب كند. سود حاصل شده در بانك صادرات براساس آمار اعلامي خود بانك با بانك پارسيان كه حدود سه هزار و 324 ميليارد ريال است نزديك به دو هزار و 203 ميليارد ريال فاصله دارد.

سود 5/5 هزار ميليارد ريالي در حالي كسب شده كه سود اين بانك در سال 86 حدود 98 ميليارد ريال ذكر شده است. آمار سود خاص بانك در سال 87 نسبت به سال قبل از آن حدود 5540 درصد افزايش نشان مي‌دهد. همين امر منجر به ايجاد شبهه در عملكرد اين بانك مي‌شود. بانكي كه گفته مي‌شود درصد قابل توجهي از منابع خود را در قالب مطالبات معوق از دست داده است مطالباتي كه به دليل محاسبه آنها در رديف مطالبات سررسيد گذشته و مشكوك‌الوصول، چندان اميدي به بازپس‌گيري آنها نيست.

بررسي عملكرد ديگر بانك‌ها گوياي روندي معقول در كسب سود است كه اگرچه روند آن شتابان نيست اما همچنان عمليات بانكداري را سودده نشان مي‌دهد. با اين حال رييس كل بانك مركزي معتقد است كه با وجود 48 هزار ميليارد تومان مطالبات معوق بانك‌ها نمي‌توانند سود داشته باشند.

اگر گفته بهمني را به عنوان رئيس كل بانك مركزي درست تلقي كنيم پس بايد بپذيريم برخي از بانك‌هايي كه عملكردشان در وضعيت فعلي سودده است در اظهار آمار دقيق و درست به بانك مركزي غفلت كرده‌اند. در صورت درست بودن اين امر، بانك مركزي نبايد اجازه انتشار چنين آمار و ارقامي را كه صحت آنها با اما و اگر همراه است بدهد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر