کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۲۲, سه‌شنبه

قاليباف: فرهنگ ترافيك ما خودخواهانه است

شهردار تهران گفت: متأسفانه در حوزه فرهنگي به سمت فردگرايي خودخواهانه رفته‌ايم و اين رفتار در حوزه ترافيك زياد است.

به گزارش فارس، محمدباقر قاليباف امروز در مراسم افتتاح تقاطع غير همسطح بزرگراه شهيد باكري_ شهيد همت حد فاصل بزرگراه آبشناسان تا جنوب بزرگراه همت، گفت: بخش عمده فعاليت‌هاي معاونت فني و عمراني در حوزه حمل و نقل و ترافيك است و كمتر نقش شهرسازي، اوقات فراغت و غيره دارد.

به گفته قاليباف، بالغ بر 90 درصد پروژه‌هاي فني عمراني در راستاي رفع مشكل ترافيك تهران است.

قاليباف در بخش ديگر سخنانش افزود: تنها با گسترش بزرگراه‌ها و تقاطع هاي غير همسطح مشكل ترافيك قابل حل شدن نيست.

وي ادامه داد: همچنين با توسعه حمل و نقل عمومي مانند مترو و بي.‌آر.تي باز مشكل ترافيك به تنهايي قابل حل نيست.

شهردار تهران به اجراي اقدامات فرهنگي در زمينه رفع مشكل ترافيك اشاره كرد و گفت: در بخش فرهنگي حوزه ترافيك بايد به اخلاق شهروندي توجه كنيم. عنصر فردگرايي در مجموعه اخلاق شهروندي يك واقعيت و حقيقت است.

به اعتقاد قاليباف، از كاركرد همين عنصر فردگرايي است كه اخلاق شهروندي به وجود مي‌آيد.

شهردار تهران ادامه داد: اگر به اين امر توجه نكنيم كه عنصر فردگرايي در چارچوب و با منطق و ضوابط يك اخلاق اجتماعي در مدار عنصر فردگرايي قرار نگيرد، معناي آن اين است كه عنصر فردگرايي در مدار خودخواهي قرار گرفته است.

قاليباف ادامه داد: اگر عنصر فردگرايي در اين مدار قرار گرفت كه منافع فردي به منافع جمعي اولويت داشت هر چقدر تلاش كنيم كار بي‌نتيجه است.

شهردار تهران اضافه كرد: در حوزه اخلاق شهروندي موضوع ترافيك مهمترين تبلور عنصر فردگرايي است كه اگر به سمت خودخواهي برود اشكال دارد و اگر به سمت رويكرد جمعي و اجتماعي برود مهم است.

وي خاطرنشان كرد: متأسفانه در حوزه فرهنگي به سمت فردگرايي خودخواهانه رفته‌ايم و اين رفتار در حوزه ترافيك زياد هم است.

به اعتقاد قاليباف، هر گره ترافيكي كه پيدا مي‌شود ريشه در اين موضوع دارد.

وي با اشاره به اينكه در گذشته در حوزه حمل و نقل عمومي و ساخت و سازها عقب بوده‌ايم، گفت: ولي امروز حركت خوبي آغاز شده است.

قاليباف افزود: يكي از برنامه‌ها در حوزه عمران شهرداري تهران تكميل بزرگراه‌ها و تقاطع‌هاي غير همسطح است.

شهردار تهران با بيان اينكه خيلي وقت‌ها گله‌گذاري مي‌كنم كه عقب ماندگي‌هايي در شهر وجود، گفت: عقب‌ماندگي‌هايي وجود دارد، ولي نبايد بي‌انصافي كرد كه تهران در بخش بزرگراهي اگر از شهرهاي بزرگ دنيا جلوتر نيست، عقب‌تر هم نيست.

به اعتقاد قاليباف، وضعيت بزرگراه‌هاي تهران مناسب است و نسبت به لندن وضعيت بهتري داريم. البته اين بدان معنا نيست كه كار به اتمام رسيده است.

وي با اشاره به حضور 4 ساله خود در شهرداري تهران، گفت: تلاش كرديم برنامه‌ها با سرعت انجام شود .

قاليباف اظهار داشت: رينگ اول و دوم، دسترسي اطراف به گذرگاه‌ها،ساخت تقاطع‌هاي مسيري شمال به جنوب ، شرق به غرب در اولويت شهرداري تهران قرار دارد.

شهردار تهران با اشاره به اينكه غرب تهران بعد از انقلاب توسعه يافته است، گفت: اجازه ندهيم در غرب تهران انباشتگي‌ ايجاد و عقب ماندگي ايجاد شود. بايد در ايجاد زيرساخت‌ها در اين منطقه گام برداريم.
وي به بزرگراه شهيد باكري اشاره كرد و گفت: مي‌توانستيم اين بزرگراه را دو سال پيش ساخته و بهره‌برداري كنيم و به همه بگوييم اين بزرگراه افتتاح شد؛ ولي بايد بعد از اين كار ده تا 12 سال؛ خرد خرد تقاطع مي‌ساختيم.

قاليباف با اشاره به اينكه اين تقاطع هزينه‌اي حدود 20 ميليارد تومان براي ما داشته است، گفت: در زمينه توسعه در شهر اقدامات اساسي برداشته شده است.

*توضيحات دوباره قاليباف درباره پلي كه افتتاح نشده؛ تخريب شد

شهردار تهران به پلي كه چند سال قبل در اين منطقه قبل از اينكه افتتاح شود تخريب شد، گفت: به جهت اجرايي و طراحي اين پروژه در اولويت نبود.

وي ادامه داد: رسانه‌ها 5/2 سال قبل خيلي به شهرداري و خود بنده تاختند كه چرا پلي را قبل از اينكه افتتاح كنيد؛تخريب كرده‌ايد. بنده همان موقع توضيح دادم به جهت اقتصادي ساخت اين پل به نفع شهر نيست، اي كاش قبل‌تر به اين موضوع مي پرداختند.

قاليباف اضافه كرد: بهتر است الان رسانه‌ها قياس كنند؛ چه كاري نسبت به قبل انجام شده است.

وي در بخش ديگري از سخنانش به آزاد راه تهران_كرج اشاره كرد و گفت: يكي از ورودي‌هاي شهر در اين قسمت است كه بايد شاخص‌هاي زيبايي داشته باشد.

*تقاطع شيخ فضل‌الله و محمد علي جناح اصلاح مي‌شود

شهردار تهران با اشاره به اينكه اگر تقاطع بزرگراه باكري با كرج زير بار نرود كاركرد اصلي تقاطع‌هاي باكري مشخص نمي‌شود.

وي با اشاره به اينكه معضلات ترافيكي زيادي در ورودي شهر داريم، گفت: حجم زيادي از خودروها مي‌خواهند از شيخ فضل‌الله و محمد علي جناح كه يك قيف محدود است عبور كنند؛ بايد قبل از اينكه شهروندان به اين مسير برسند انتخاب‌هايي براي آنها در نظر بگيريم.

قاليباف به ورودي پيكان شهر در منطقه 21 اشاره كرد و گفت: در آينده ورودي وردآورد نيز ايجاد مي‌شود.

وي افزود: يكي از مهمترين كارها اصلاح تقاطع شيخ فضل الله و محمد علي جناح است . اول بايد دسترسي‌ها را ايجاد بعد آنجا را بسته و اين بخش را گسترش دهيم.

* در حوزه فرهنگ ترافيكي نتوانسته‌ايم گام جدي برداريم

به اعتقاد شهردار تهران، در حوزه فرهنگ ترافيكي نتوانسته‌ايم گام جدي برداريم.

قاليباف گفت: معاونت اجتماعي بايد گام‌هاي جدي در اين زمينه برداشته و شهروندان نيز كمك كنند.

وي در بخش ديگر سخنانش افزود: در ايران در حوزه حمل و نقل و تصادفات سالانه 28 هزار كشته و بيش از 120 هزار مجروح مي‌شوند كه در اين زمينه جزء كشورهاي رتبه اول هستيم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر