کانون ایرانیان

۱۳۸۸ بهمن ۴, یکشنبه

سایت اینترنتی مرکز آمار وجود خارجی ندارد!

گفته شده 2 میلیون کاربر از سایت جدید مرکز آمار برای دیدن طرح خوشه بندی خانوارهای مستحق دریافت یارانه نقدی بازدید کرده اند، چیزی که اصلا وجود خارجی حداقل برای کاربران خانگی ندارد!
اصلا سایتی روی اینترنت به نام amar.org.ir تا لحظه نوشتن این مطلب (سه و سی دقیقه بامداد چهارم بهمن) با آدرس آی پی درج شده وجود خارجی ندارد. علی رغم ادعاهای مدیران مرکز آمار مبنی بر 2 میلیون بازدید کننده از سایت مذکور بر آن شدیم تا وقایع غیر قابل انکار فنی را در این باره با شما عزیزان مطرح نموده تا راه حل جدیدی در عرصه علم شبکه های رایانه ای بدست آوریم!

ساده ترین راه حل ، استفاده از دستور PING برای بدست آوردن آی پی سایت است که پس از زدن این فرمان در داس با این پیام مواجه شدیم:



Microsoft Windows [Version 6.1.7600]

Copyright (c) 2009 Microsoft Corporation. All rights reserved.

C:\Users\user>ping www.amar.org.ir

Pinging www.amar.org.ir [10.10.33.40] with 32 bytes of data:

Reply from 172.16.23.202: Destination host unreachable.

Reply from 172.16.23.202: Destination host unreachable.

Reply from 172.16.23.202: Destination host unreachable.

Reply from 172.16.23.202: Destination host unreachable.

Ping statistics for 10.10.33.40:

Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),

در هیج کجای دنیا کاربری نمی تواند با آی پی تحت NAT (10.10.33.40) از بیرون و روی اینترنت به سایت مورد نظر دسترسی پیدا کند!

این نوع چینش آی پی نشان از بی اطلاعی فنی در این زمینه دارد.

دوما آی پی 172 هم که قابل دسترسی نیست تا ببینیم این آی پی چه هست؟

با مراجعه به سایت irnic که مسوولیت ثبت دومین و اطلاعات مربوط به سایتها را دارد این اطلاعات بدست آمد:

Query

Domain:

amar.org.ir



Answer:

This is the IRNIC Whois server v1.6.
Available on web at http://whois.nic.ir/
Find the terms and conditions of use on http://www.nic.ir/
This servers uses UTF-8 as the encoding for requests and responses.
NOTE: This output has been filtered.
Information related to 'amar.org.ir'

domain: amar.org.ir
remarks: (Domain Holder) Statistical Center of Iran
remarks: (Domain Holder Address) #1, Rahie Moayeri St., Dr. Fatemi Ave. Statistical Center of IranTehran, IR14144, IR
holder-c: ---
admin-c: st134-irnic
tech-c: st134-irnic
nserver: ns1.dpihosting.com
nserver: ns2.dpihosting.com
nserver: ns3.iranscience.net
nserver: ns4.amar.org.ir
last-updated: 2010-01-21

سوما اگر سایتی حتی 50 هزار بازدید کننده هم داشته باشد بلافاصله روی گوگل در حالت ذخیره سایت قابل دیدن است. حال اگر بپذیریم که 2 میلیون کاربر به سایت مراجعه کرده اند آیا ما نباید سایت جدید مرکز آمار را به صورت Cache شده ببینیم؟

لطفا به گوگل رفته و آدرس سایت را تایپ کرده تا ببینید حتی یک صفحه ذخیره شده هم با این آدرس موجود نیست.

در تلویزیون هم نشان داده شد که فردی وارد سایت شد اما نمی دانیم از روی اینترنت دسترسی پیدا کرده یا از روی اینترانت؟؟

اما با نمونه های آورده شده شکی وجود ندارد که مردم عادی از خانه به این سایت اصلا دسترسی نیافته اند تا بتوانند اطلاعات خود را دیده چه برسد اینکه ادیت هم کنند!!

ظاهرا مسوولان تعداد زیاد کاربران را دلیل ندیدن سایت مطرح کرده اند اما اگر این را بپذیریم پس حاکی از بی درایتی فنی برای آماده نمودن سایت برای حجم زیاد بازدید کنندگان است. اما اگر بر اساس مدارک مستند بالا استدلال را نپذیریم، آنوقت قطع و یقین مردم خواهند فهمید که سر کار رفته اند و میتوان آنرا بعنوان بزرگترین دروغ اینترنتی ایران از دستاوردهای جدید و علمی مسوولین فنی دولت بدانیم.

۳ نظر:

  1. یه نیم ساعتی دنبال وبلاگ آقای عیرضا خراسانی گشتم که توضیحات رو به استحضار خودشون برسونم، ولی موفق نشدم.
    پس همین جا مینویسم، امیدوارم که به گوش شون برسه.
    درسته که "ساده ترین راه حل ، استفاده از دستور PING برای بدست آوردن آی پی سایت است" ولی این راه حل ساده برای اینکه ببینیم این سایت در دسترس همه هست یا نه کافی نیست . سرور این سایت ممکنه پشت یک فایروال باشه که دسترسی به پروتکل icmp رو بسته و اجازه نمیده که شما سرور رو ping کنید ولی میتونه همزمان پورت 80 از پروتکل tcp رو باز گذاشته باشه تا همه بتونن به صفحه وب روی این سرور دسترسی داشته باشن.
    جالبه که بدونید استفاده از یک آی پی invalid مثل 10.10.33.40 برای این سایت، "نشان از بی اطلاعی فنی در این زمینه" نیست، چون تو این مملکت یه شبکه اینترانت داخلی وجود داره که از قضا داره از زیرساخت همین شبکه دیتای فعلی استفاده میکنه و شما به عنوان کاربران شبکه دیتای ایران میتونید هم به اینترنت بین المللی و هم به اینترانت داخلی ایران به طور همزمان دسترسی داشته باشید.
    از همین جا معلوم میشه که چرا گوگل به این سایت دسترسی نداره; نه تنها گوگل که هیچ نقطه ای خارج از شبکه زیرساخت دیتا به اینترانت داخلی ایران دسترسی نخواهد داشت.
    حالا بریم سراغ این موضوع که چرا شما و بعضی دیگه از دوستان نمیتونید به این سایت دسترسی پیدا کنید:
    اولا اگه از این نرم افزارهای (زبونم لال) استفاده میکنید، که از سد (زبونم لال) مخابرات رد بشید. نکیند اینکارو آقاجان، غیر از اینکه تازگی ها جرم هم شده، نمیذاره به اینترانت داخلی ایران متصل بشید. ;-)
    ثانیا مشکل ممکنه در اون ISP باشه که شما از طریق اونها به ایترنت وصل شدید، چون این آی پی 10.10.33.40 در محدوده آی پی های invalid قرار داره، پس ممکنه که اون شرکتی که به شما ارتباط اینترنتی داده خودش این آی پی یا آی پی های مجاورش رو یه جایی تو شبکه اش استفاده کرده باشه، که در این صورت درخواست شما به جای اینکه بره به طرف amar.org.ir داخل شبکه همون شرکت سرگردون بشه و در نهایت هونطور که تو دستور ping خودتون دیده میشه از طرف یکی از مسیریابهای اون شرکت با آی پی 172.16.23.202 براتون پیغام host unreachable فرستاده بشه.
    پس پیشنها میکنم به جای اینکه به یک مشکل فنی ناچیز "بزرگترین دروغ اینترنتی ایران" لغب بدین، پاشید گوشی تلفن رو بردارید زنگ بزنید به ISP تون از مدیر فنی شون بخواید که مشکل مسیر یابی amar.org.ir رو تو شبکه خودش حل کنه، تا شما هم دیگه لازم نباشه "راه حل جدیدی در عرصه علم شبكه های رایانه ای بدست" بیارید. ممنون از توجه تون.

    پاسخحذف
  2. به پست قبلی: برو درتو بزار بابا! خایه مال رهبر!

    پاسخحذف
  3. اگه دوست دارید مثل همین ها که میگید نباشید، باید دنبال حقیقت باشید، حتی اگه به ضررتون باشه.

    پاسخحذف