کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۱۴, دوشنبه

فرانسه:اكثرروحانیون بلندپایه بادولت مخالفند

وزیر امور خارجه فرانسه اقدام ایران در تعیین ضرب الاجلی برای حل بحران هسته ای این كشور را رد كرده و از تشدید فشارهای داخلی بر دولت این كشور سخن گفته است.
به گزارش بی بی سی برنار كوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه، در یك مصاحبه رادیویی "حركت اخیر دولت ایران" در تعیین ضرب الاجلی برای حل اختلاف بین المللی بر سر مشكل هسته ای این كشور را غیرقابل قبول دانسته است.
 كوشنر گفته است كه "قرار نیست ما در مورد خواست هایی كه آنها در نظر دارند بر ما تحمیل كنند تصمیم گیری كنیم."
وزیر امور خارجه فرانسه از تعلل دولت ایران در پذیرش پیشنهاد آژانس بین المللی انرژی اتمی برای حل بحران هسته ای ابراز ناخرسندی كرد و گفت كه "متاسفانه بازی دیپلماتیك قابل قبول نیست" هر چند افزود كه كشورهای غربی همچنان به ادامه مذاكره با جمهوری اسلامی متعهد هستند.
اشاره وزیر امور خارجه فرانسه به اظهارات اخیر مقامات ایران در مورد مهلت یك ماه برای تامین سوخت مورد نیاز رآكتور اتمی تهران است.
وزیر امور خارجه فرانسه در مصاحبه رادیویی روز دوشنبه در مورد شرایط سیاسی داخلی ایران نیز به اظهار نظر پرداخت.
 كوشنر گفت كه "روحانیون ارشد شیعه با مخالفت خود، از داخل باعث تزلزل در پایه های قدرت دولت ایران شده اند" و افزود كه اكثر روحانیون بلندپایه شیعه با دولت كنونی ایران مخالفند و بنیادهای مذهبی آن را زیر سئوال می برند.
وی با اشاره به رویدادهای بعد از انتخابات گفت كه "ما شاهدیم كه اعتراضات مردمی بسیار مصمم، ایرانیانی كه برخی از آنان افراد كاملا مذهبی هستند و همچنین مخالفت روحانیون شیعه، رژیم ایران را در معرض تهدید قرار داده است."
وزیر امور خارجه فرانسه در عین حال گفته است كه نمی تواند پیش بینی كند كه بحران كنونی در ایران به چه نتیجه ای منجر خواهد شد.
در پاسخ به این سئوال كه آیا انتظار می رود دولت ایران ساقط شود، آقای كوشنر گفت كه اظهار نظر در این زمینه در صلاحیت او نیست و افزود كه نمایندگان گروه 1+5 به گفتگو با نمایندگان دولت ایران ادامه می دهند.
برنار كوشنر در عین حال گفت "ما در ایران شاهد سركوب بسیار شدید هستیم و لازم است كسانی را كه با گلوله، بازداشت و مجازات های سنگین از جمله اعدام در صدد پاسخ به معترضان غیر مسلح بر می آیند به شدت محكوم كنیم."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر