کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۱۸, جمعه

معافیت سربازی دوجنسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به دلیل بیماری دیابت!

لحظه نیوز: نهاد اجتماعی دولت ایران برخلاف جامعه، تلاش‌هایی هرچند ناچیز برای پذیرش بیماران اختلال هویت جنسی داشته است. البته این حمایت‌ها بیشتر درمانی است تا اجتماعی. حمایت‌های درمانی تا حدی است که اکنون ایران به عنوان پایتخت تغییر جنسیت دنیا شناخته می‌شود. اما اندک حمایت‌های اجتماعی هم از بیماران TS وجود دارد.

حسن موسوی چلک، مدیرکل دفتر آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی دراین باره می‌گوید: «مردم اطلاعات زیادی از افرادی که به این اختلال (اختلال هویت جنسی) مبتلا هستند، ندارند. ولی هم‌ اکنون این‌گونه افراد در جامعه به عنوان یک شهروند محسوب می‌شوند و دولت نگاه دیگری بر این‌گونه افراد دارد. این بیماران دچار اختلالی هستند که باید درمان شوند و در طول سال‌های گذشته دولت کمک‌های زیادی انجام داده است.»

او یکی از حمایت‌های دولتی از بیماران TS را تغییر در نوع معافیت سربازی آنها عنوان می‌کند: «در قوانین نظام وظیفه افرادی که دچار اختلال روانی هستند، معاف می‌شوند و مبتلایان به اختلال هویت جنسی هم مشمول این قانون می‌شدند. این گونه افراد در گذشته به نام بیمار روانی معاف می‌شدند ولی طی یک تا 2 سال گذشته با صحبت‌هایی که با سازمان نظام وظیفه شده است، این افراد به علل مختلفی از جمله بیماری غدد یا دیابت معاف می‌شوند.»

البته این دلایل بهتر از شناخته شدن به عنوان یک بیمار روانی است، اما همچنان دلیل خوبی برای معافیت به نظر نمی‌رسد.

اختلال هویت جنسی، نوعی اختلال شناخته شده روانی است. این اختلال با احساس قوی و پایدار در شناخت هویت جنسی خود، متناقض با جنسیتی که فرد از نظر بیولوژیک توسط اطرافیان شناخته می‌شود، همراه است و البته الگوهای تربیتی در خانواده نیز باعث به وجود آمدن این‌گونه اختلالات می‌شود.

ایران یکی از کشورهایی است که اجازه جراحی تغییر جنسیت می‌دهد. این امر هم به خاطر فتوای امام خمینی (ره) است که روح را غالب بر جسم می‌دانستند و به همین دلیل اجازه شرعی تغییر جنسیت را دادند.

دکتر شهریار کهن‌زاد، جراح و سکس‌اورولوژیست که به عقیده او اختلال هویت جنسی با همجنس‌گرایی تفاوت عمده ای دارد، درباره تغییر جنسیت در ایران می‌گوید: «در برخورد با این پدیده اجتماعی، ما در سطح دنیا ممتاز هستیم. ایران جزء معدود کشورهایی است که کاملاً قانونمند تغییر جنسیت را پذیرفته است. حتی در برخی ایالت‌های به نام آمریکا شناسنامه های کسانی که عمل می‌شوند توضیحات دارد؛ نوشته است نانسی که دیوید بود. یعنی این کار مسائل حقوقی دارد. اما در ایران بیمار که نام اولش را عوض کرده و یعنی فرد دیگری شده است. پس از آن مدارک دانشگاهی‌اش عوض شده است. این درست مثل همان شناسنامه باطل کردن و عوض کردن است. از نظر حقوقی یک مرگ و یک تولد دیگر است. ما مشکل را عیان کردیم و برخورد آگاهانه داریم.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر