کانون ایرانیان

۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۸, سه‌شنبه

نظرات سال 2004 برخي تاريخدانان در باره اوضاع کلي جهان، با تجربه از مسئله عراق

پيچيده شدن مسئله عراق (يک سال پس از اشغال نظامي اين کشور) سبب شده بود كه رسانه ها بارديگر متوجه تاريخدانان شوند و به انتشار نظر آنان در باره اوضاع آتي جهان بپردازند. ماحصل نظر چند تاريخدان آمريكايي، اروپايي و عرب در اين زمينه كه از 15 تا 17 مه 2004 انتشار يافته بود از اين قرار است:
- تجربه اي كه از اشغال نظامي عراق به دست آمده مانع از اين خواهد بود كه دست كم در دهه جاري واقعه مشابهي روي دهد و يك يا چند دولت بدون مجوز سازمان ملل در صدد حمله نظامي به كشوري ديگر برآيند.
- سران آمريكا و انگلستان باور نداشتند كه عراقي ها پس از فروپاشي ارتش و اشغال كشورشان، تا اين حد مقاومت كنند و درعين حال هم افتند و زخم هاي کهنه سربازکنند.
- نبايد فرماندار آمريکايي عراق (برمر) ارتش اين کشور را به آن سرعت منحل و مقامات دولتي را برکنار مي ساخت که هرج و مرج و خلاء مديريت به دنبال داشت.
- آمريکا انتظار نداشت كه دولتهاي مخالف اشغال نظامي عراق براي مدتي طولاني بر سر حرف خود بايستند.
- فشار به دولت هاي مورد نظر (با هدف سرکوب شدن آنها)، از اين پس سياسي: با استفاده از ابزارهايي نظير رسانه ها و انجمن هاي مختلف، و اقتصادي: با استفاده از حربه هايي چون تحريم خواهد بود؛ تا حمله تمام عيار نظامي.
- دولتهاي قدرتمدار با توجه به تجربه حاصل از وضعيت عراق، و با توجه به ارتقاء آگاهي هاي عمومي مردم از تحولات اوضاع و نيز نيات آنها از طريق دسترسي به تحليل اخبار و از اين رهگذر تقويت احساس همبستگي انساني ميان آنان (به همان گونه كه سعدي شيراز در توصيف «بني آدم» گفته است) ناچار به تغيير استراتژي هاي خود هستند.
- چين فعلا ابر قدرتي مسالمت آميز باقي خواهد ماند و تلاش خواهد كرد كه حتي الامكان انرژي خود را صرف معارضه نكند. لذا قدرتمداران ديگر به ويژه غرب نمي توانند روي آن براي تاييد نظرشان حساب کنند.
- نظام جهاني كه وجود شوروي، آن را قبلا در جهان برقرار ساخته بود در اين دهه و دهه بعد باز گشت نخواهد داشت، مگر اين که غرب اشتباه کند و دست به تحريک روس ها بزند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر