کانون ایرانیان

۱۳۸۹ خرداد ۳, دوشنبه

برخي ديگر از رويدادهاي 24 مي

1218: گروه پنجم صليبيون از «اكره (عكا)» عازم مصر شدند تا مانع كمك مصريان به ايوبيان سوريه شوند و به اين ترتيب فلسطين را بار ديگر تصرف كنند كه در مصر شكست خوردند و باقيمانده آنان به اروپا باز گشتند. اين گروه را پاپ «اينوسنت سوم» به خاورميانه فرستاده بود.
1498: (23 مه) «جيرولامو ساوونارولا» كشيش معروف ايتاليايي به دستور پاپ الكساندر ششم اعدام شد. اين كشيش علنا با دستگاه سلطنتي پاپ به مخالفت برخاسته و تشريفات دستگاه پاپ را مغاير آيين مسيحيت كه سادگي را ندا مي دهد خوانده بود.
1543: نيكلاس كوپرنيكوس ( كوپرنيك ) فضا شناس شهير لهستاني ديده از جهان فرو بست.
1689: پارلمان انگلستان آزادي مذهب براي پيروان پروتستانيسم را تضمين كرد.با وجود اين، جمع كثيري از آنان به آمريكا مهاجرت كردند.
1794: ويليام هه ول فيلسوف انگليسي و مولف كتاب تاريخ مقايسه اي( استنتاجي )زاده شد.
1844: نخستين تلگرام توسط «ساموئل مورس» مخابره شد. وي با دستگاه تلگرافي كه ساخته بود نخستين پيام را از شهر بالتيمور به شهر واشنگتن فرستاد.
1866: شهر« بركلي » در كاليفرنيا به اسم اسقف جورج بركلي نامگذاري شد. بركلي كه يك شعبه بزرگ و معروف دانشگاه كاليفرنيا در آن فعاليت دارد به ليبرال ترين شهر آمريكا معروفيت دارد..
1883: عبدالقادر قهرمان ملي الجزاير كه در برابر استعمار وطنش توسط فرانسويان، مردانه ايستادگي كرده بود درگذشت.
1905: ميخائيل شولوخوف نويسنده روس و مولف « دن آرام » و برنده جايزه ادبي نوبل سال1965 چشم به جهان گشود.
1911: كتابخانه عمومي نيويورك كه از كتابخانه هاي بزرگ جهان است گشايش يافت.
1915: (دوران جنگ جهاني اول) ايتاليا كه اتحاد خود را با آلمان و اتريش فسخ كرده بود به اتريش اعلان جنگ داد.
1940: «ايگور سيكورسكي» روس تبار در آمريكا يك هلي كوپتر كامل ساخت كه از آن پس توليد انبوه آن آغاز شد. واژه «هلي كوپتر»، همان زمان از تركيب دو واژه يوناني هليكس (مارپيچ ـ حلزوني) و پترون (بال) ساخته شد.
1950: ژنرال آركادي ويول كه ايران را در جريان جنگ جهاني دوم با اعزام نيرو از هند متصرف شده بود درگذشت.
1958: از ادغام دو خبرگزاري يونايتدپرس و اينترنشنال نيوز سرويس، خبرگزاري يونايتدپرس اينترنشنال به وجود آمد كه سه دهه بعد ورشكست شد و يك عرب آن را در حراج دادگاه در نيويورك خريداري و از تعطيل شدنش جلوگيري كرد.
1965: ديوان عالي آمريكا راي داد كه اخلال در كار رساندن اوراق تبليغاتي كمونيستي و كمونيستها عملي مغاير قانون اساسي آن كشور است.
1968: دانشجويان فرانسوي بورس پاريس را به عنوان نماد كاپيتاليسم آتش زدند تا مانع از آن شوند كه پول حرف اول را بزند و سرنوشت انسانها را تعيين كند.
1993: اريتره از اتيوپي جدا شد و استقلال يافت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر