کانون ایرانیان

۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۲, یکشنبه

توافق بر سر بسته کمک‌های مالی به یونان

وزارت دارایی یونان در آتن شامگاه شنبه (۱ مه / ۱۱ اردیبهشت) اعلام کرد که مذاکرات دولت یونان با کمیسیون اتحادیه اروپا، بانک مرکزی اروپا و صندوق بین‌المللی پول برای دریافت کمک‌های مالی میلیاردی به نتیجه رسیده است.
نشست اضطراری کابینه
نخست وزیر یونان برای صبح روز یکشنبه (۲مه) وزرای کابینه را فراخواند تا جزئیات توافق را به اطلاع آنان برساند. وی سپس در یک نطق تلویزیونی که مستقیما پخش شد، به مردم یونان گفت: «ما همه تلاش خود را برای جلوگیری از ورشکستی کشور انجام خواهیم داد». وی افزود :«سال‌های سختی در پیش داریم». نخست وزیر یونان سپس با تاکید گفت: «ما تلاش‌مان را برای حمایت از اقشار ضعیف کشور خواهیم کرد».
مبلغ ۱۲۰ میلیارد یورو طی سه سال به اقتصاد یونان تزریق می‌شود مبلغ ۱۲۰ میلیارد یورو طی سه سال به اقتصاد یونان تزریق می‌شود به گفته دیپلمات‌ها، قرار است مبلغ ۱۲۰ میلیارد یورو طی سه سال آینده در اختیار یونان قرار گیرد. این کمک‌ها در سال جاری شامل ۳۰ میلیارد یورو از سوی کشورهای عضو اتحادیه اروپا و ۱۵ میلیارد یورو از سوی صندوق بین‌المللی پول خواهد بود. سهم آلمان در این کمک‌ها ۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو است.
سال‌هایی سخت در پیش است
یونان در حال حاضر نزدیک به ۳۰۰ میلیارد یورو بدهی خارجی دارد و کسری بودجه آن تقریبا ۱۴ درصد است. گئورگیوس پاپاکونستانتینو، وزیر دارایی یونان، روز یکشنبه (۲ مه) اعلام کرد که بدهی خارجی این کشور در سال ۲۰۱۳ به ۱۴۰ درصد درآمد ناخالص ملی می‌رسد.
در توافق یونان با اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول، قرار شده است در وهله نخست ۳۰ میلیارد یورو در هزینه‌های دولتی صرفه‌جویی شود. حقوق کارمندان طی دو الی سه سال آینده افزایش نخواهد یافت. افزون بر این، پرداخت عیدی و سایر مزایای دیگر نیز حذف خواهد شد.
سن بازنشستگی از ۶۱ سال به ۶۳ سال تغییر می‌یابد. همچنین قرار است میزان مالیات بر کالاها و خدمات از ۲۱ تا ۲۳ و حتی ۲۵ درصد نیز افزایش یابد. علاوه بر این، بر مالیات مواد سوختی، توتون و نوشیدنی‌های الکی افزوده می‌شود.
هدف از این تمهیدات کاهش کسری بودجه یونان از ۱۴ درصد به زیر ۳ درصد تا سال ۲۰۱۴ است.
چراغ سبز کمیسیون اروپا
پس از اعلام خبر توافق، خوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، روز یکشنبه (۲ مه) با انتشار بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد: «کمیسیون بر این باور است که زمینه برای پاسخی مثبت به درخواست یونان فراهم شده است».
کمیسیون اروپا در این بیانیه تاکید کرد: «ما توصیه می‌کنیم کمک‌های اتحادیه اروپا بر مبنای توافق‌هایی که برای برنامه رفرم صورت گرفته، اجرایی شود».
بر مبنای توصیه کمیسیون اتحادیه اروپا، وزیران اقتصاد و دارایی ۱۶ کشور عضو محدوده پولی یورو، در یک جلسه اضطراری که عصر روز یکشنبه (۲ مه) برگزار می‌شود، به توافق یونان با اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول رسمیت می‌بخشند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر