کانون ایرانیان

۱۳۸۹ اردیبهشت ۳۱, جمعه

کلیسای جامع کیف اکراین

کلیسای جامع کیف که کلیسای جامع صوفیا نامیده شده است متعلق به قرن 11 میلادی بوده و در مرکز شهر کیف واقع است .این کلیسا با معماری بیزانسی ( روم شرقی ) و تصاویر بی نظیرش یکی از بهترین ها در نوع خود می باشد و باستان شناسان آن را یک گنجینه باستانی می دانند زیرا در آن از هر دوره یعنی از قرن 11 تا 19 آثار هنری و نقاشیهای نفیسی به جای مانده است. در معماری داخل بنا از اجرائی مانند ستونها و طاق ها استفاده شده است.
این کلیسا شامل 260 متر مکعب طرح های موزائیکی و 300 متر مکعب طرح های نقاشی با تنوع رنگی بسیار زیاد یعنی 177 نوع رنگ می باشد که در نوع خود بی همتا و منحصر به فرد هستند. اکثر تصاویر نقشهائی مرتبط با مضامین مقدسات مسیحیان می باشد اما در این میان یکی از تصاویر مربوط به قرن 11متعلق به پادشاه محبوب روسیه بهمراه خانواده اش می باشد .این پادشاه که Yaroslaw Mudriy نام داشته به علت وضع قانون عادلانه و گسترش روابط کشورش با کشورهای اروپائی در نزد مردم آن زمان محبوبیت یافته است. تصاویر قرن 17 تا 19 همه تصاویر مذهبی و آئینی می باشد .
ناقوس کلیسای صوفیا نیز به علت داشتن تصاویرزیبا و باشکوه تاریخی دارای اهمیت است . تصاویر نقش شده بر ناقوس یاد آور جشنی بزرگ است که توسط پادشاه قسطنطنیه ( Konstantin Porfirogenet) برای احترام و بزگداشت پرنسس روسی , دختر پادشاه Yaroslaw برگزارشده بوده است. تصاویر صحنه هائی از جشن را مثل نمایش خنده دار , تردستی , نوازندگان , رقاصان و مسابقات ارابه رانی نشان می دهد .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر