کانون ایرانیان

۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۲, چهارشنبه

آبشار مارگون در استان فارس

آبشار مارگون یکی از بزرگ ترین و با شکوه ترین آبشارهای ایران است که که از نظر زیبائی و بزرگی و حجم آب خروجی با آبشار شوی رقابت می کند . این آبشار در استان فارس و در کنار روستای مارگون قرار دارد . این روستا از توابع روستای کمهر (Komehr) از شهرستان سپیدان ( اردکان سابق ) است . سپیدان و مناطق اطراف آن به دلیل کوهستانی بودن و داشتن ارتفاعی بالای ۲۲۰۰ متر آب و هوائی سرد دارد و به گفته شاهدان عینی در مواقعی از زمستان در این آبشار قندیل هائی از یخ تشکیل می شود .
ارتفاع این آبشار به ۷۰ متر و عرض آن به ۱۰۰ متر می ‌رسد .
در منطقه باغ های سیب زرد و سرخ فراوان دیده می شود . در بین درختان جنگلی آنجا هم زالزالک و نوعی زرشک دیده می شود .

برای دیدن این آبشار از شهر های یاسوج و شیراز می شود به آنجا رفت که از یاسوج دو راه و از شیراز یک راه وجود دارد که همه آسفالته هستند :
۱- یاسوج - کاکان - مارگون به طول ۶۵ کیلومتر .
۲- یاسوج - سپیدان - مارگون به طول ۱۲۵ کیلومتر .
۳- شیراز - سپیدان - مارگون به طول ۱۳۰ کیلومتر .
راه ماشین رو تا جائی که حدود ۸۰۰ متری آبشار است . ادامه دارد و بقیه راه را باید پیاده رفت که این راه سنگفرش و در نزدیکی آبشار دارای پله های سیمانی است .
در اطراف پارکینگ سرویس بهداشتی و محوطه های مسطحی ساخته شده که برای اقامت و برپا کردن چادر مناسب است .
آبشار مارگون یکی از جاذبه های بی نظیر طبیعی در کشور است که در همه فصول گردشگران بیشماری از سراسر کشور بویژه مناطق جنوبی کشور را پذیراست.
این آبشار در سال های پر آبی سه هزار لیتر در ثانیه آبدهی داشته و هم اکنون بدلیل خشکسالی میزان آبدهی آن به 620 لیتر در ثانیه رسده است.
موقعیت طبیعی و چشم اندازهای اطراف آبشارمارگون ، جلوه هایی اعجاب انگیزپدید آورده است .
هم آمیزی درختان جنگلی باتوپوگرافی ناحیه ی کوهستانی ورودخانه ای ، زیبایی چشم اندازهای طبیعی آبشارمارگون را صد چندان کرده است . این مجموعه ، پدیده ای برجسته و شگفت آوراست که از قابلیت های گردشگاهی ، آموزشی و پژوهشی پراهمیتی برخوردار است و در شمار پدیده ای بی مانند ارزش گذاری می شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر