کانون ایرانیان

۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۲, یکشنبه

ایران از ساخت سامانه پدافندی کوتاه‌برد ضد کروز خبر داد

ایران در اسفند ماه ۸۸ تولید موشک‌های نصر یک که نوعی از موشک‌های کروز به شمار می‌روند را آغاز کرده است.
ایران در اسفند ماه ۸۸ تولید موشک‌های نصر یک که نوعی از موشک‌های کروز به شمار می‌روند را آغاز کرده است.
۱۳۸۹/۰۲/۱۲
احمد وحیدی، وزیر دفاع دولت محمود احمدی نژاد، اعلام کرد که متخصصان وزارت دفاع ایران موفق به ساخت یک سامانه پدافندی کوتاه برد شده‌اند که برای مواجهه با موشک‌های کروز طراحی شده است.


آقای وحیدی، در گفت‌ و گو با خبرگزاری نیمه‌ رسمی فارس، در باره قابلیت‌های این سامانه پدافندی گفته است: «این سامانه کوتاه برد توپخانه‌ای از توان شلیک چهار هزار گلوله در دقیقه برخوردار است و برای مقابله با تهدیدات در ارتفاع پایین همچون موشک‌های کروز به کار می‌رود.»

وزیر دفاع ایران همچنین گفته است که این سامانه پدافندی «در آینده نزدیک افتتاح خواهد شد».

در ماه‌های اخیر و پس آنکه ایران با تعلل در پاسخ به پیشنهاد تبادل سوخت هسته‌ای اعلام کرد که رأساً اقدام به غنی‌سازی ۲۰ درصدی خواهد کرد، تنش بر سر برنامه هسته‌ای ایران شدت گرفت و احتمال می‌رود در صورتی که ایران حاضر به اعتمادسازی در برنامه هسته‌ای خود نشود، این موضوع به افزایش احتمال برخورد نظامی در منطقه منجر شود.

آمریکا و اسرائیل همواره تهدید کرده‌اند که در قبال برنامه هسته‌ای ایران همه گزینه‌ها -ازجمله گزینه نظامی- روی میز خواهد بود.

بر اساس پیش‌بینی کارشناسان نظامی، در صورتی که ایالات متحده و اسرائیل برای توقف برنامه هسته‌ای ایران متوسل به گزینه نظامی شوند، ممکن است از چنین موشک‌هایی علیه اهداف از پیش تعیین شده خود در ایران استفاده کنند.

موشک‌های کروز نوعی از موشک‌های هدایت‌شونده هستند که برای عملیات در ارتفاع پایین طراحی می‌شوند تا از دید رادارها پنهان باشند. این موشک‌ها که با سرعت مافوق صوت پرواز می کنند، علاوه بر کلاهک‌های متعارف قادرند کلاهک‌های اتمی را نیز حمل کنند.

دولت باراک اوباما پیشتر در قالب راهبرد جدید هسته‌ای آمریکا، اعلام کرده بود که این کشور متعهد به عدم حمله اتمی به کشورهای غیر هسته‌ای است اما کشورهایی چون ایران و کره شمالی در صورت پایبند نبودن به عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای از این قاعده مستثنی خواهند بود.

اعلام این استراتژی انتقاد شدید مقام‌های ایرانی را در پی داشت.

ایران در اسفند ماه ۸۸ تولید موشک‌های نصر یک که نوعی از موشک‌های کروز به شمار می‌روند را آغاز کرده است و پیشتر نیز در شهریور ماه ۸۸، امير سرتيپ احمد ميقانى، فرمانده قرارگاه پدافند هوايى خاتم الانبيا اعلام کرد که ايران با ارتقای سيستم پدافندى خود قادر شده نه تنها موشک كروز رادار گريز دشمن را شناسايى، بلكه آن را نیز منهدم كند.

«تلاش برای تولید سامانه‌های مدرن پدافندی»

وزیر دفاع دولت دهم در گفت‌وگو با فارس همچنین اعلام کرده است که وزارت دفاع ایران در تلاش برای تولید سامانه‌های مدرن پدافند هوایی است.

احمد وحیدی افزوده است که «در بخش‌های مختلفی چون تولید سیستم‌های پدافند برد کوتاه، متوسط و بلند در حال طراحی و ساخت هستیم».

ایران از دسامبر سال ۲۰۰۵ که قرارداد تحویل سامانه پیشرفته دفاع موشکی اس ۳۰۰ میان مقام‌های تهران و مسکو به امضا رسید، در انتظار دریافت این سامانه به سر می‌برد اما در طول نزدیک به پنج سال که از زمان عقد این قرارداد می‌گذرد، مقام‌های روسی هر بار به بهانه‌ای در اجرای این قرارداد تعلل کرده‌اند.

مقام‌های ایرانی تا کنون چندین بار نارضایتی خود را از تعلل و تأخیر طرف روسی در تحویل سامانه اس ۳۰۰ اعلام و تأکید کرده‌اند که چنانچه روس‌ها به تعهد خود در تحویل این سامانه موشکی عمل نکنند، ایران خود اقدام به تولید چنین سامانه‌ای خواهد کرد.

آخرین بار در اسفند سال ۸۸، مقام‌های دولتی روسیه اعلام کردند که به تحویل این سامانه ضد موشکی به ایران متعهد خواهند ماند و تأخیری که در اجرای این قرارداد به وجود آمده تنها دلایل فنی دارد.

با این حال، به تازگی ژنرال نیکولای ماکارف، رئیس ستاد مشترک روسیه، گفته است :این سیاستمداران روسی هستند که باید در مورد تحویل سامانه موشکی اس ۳۰۰ به ایران تصمیم بگیرند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر