کانون ایرانیان

۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۲, یکشنبه

«بازداشت وکیل به قصد ارعاب وکلا»



محمد اولیایی‌فرد تا کنون چندبار بخاطر دفاع از دگراندیشان و منتقدان به جمهوری اسلامی زیر فشار قرار گرفته است. وی از جمله به‌خاطر سخن گفتن در مورد شکنجه شدن یکی از موکلانش در زندان و غیرعادلانه بودن حکم اعدام برای موکل دیگرش که زیر ۱۸ سالش بوده، مؤاخذه و متهم به "نشر اکاذیب" یا "تبلیغ علیه نظام" شده است. روز شنبه (اول ماه مه / ۱۱ اردیبهشت)، که مصادف با روز جهانی کارگر بود، وی در دادگاه انقلاب بازداشت و با دستبند و پابند روانه زندان اوین شد. گفت‌وگویی با عبدالفتاح سلطانی، یکی از سه وکیل محمد اولیایی‌فرد.

دویچه‏وله: آقای سلطانی، مطلع شدیم که موکل شما، آقای محمد اولیایی‏فرد، دیروز (شنبه ۱۱ اردیبهشت) بازداشت شده‏اند. اطلاع دارید بازداشت ایشان به چه صورتی بوده است؟

عبدالفتاح سلطانی: متاسفانه، طبق آن‏چه من اطلاع دارم، ایشان قرار بود ساعت ۱۰ صبح دیروز ملاقاتی با آقای عظیمی، معاون قضایی ریاست کل دادگاه‏های انقلاب اسلامی تهران، داشته باشد. قرار بود من هم همراه ایشان باشم که مریض شدم و نتوانستم بروم و ایشان به تنهایی رفته بودند. ظاهراً در حین ملاقات  یا زمانی که از پله‏ها بالا می‏رفتند، مدیر دفتر شعبه‏ی ۲۶ ایشان را می‏بیند و به اجرای احکام اطلاع می‏دهد. آن‏طور که من از همسر آقای اولیایی‏فرد شنیده‏ام، ایشان را دست‏بند و پابند می‏زنند و به زندان اوین می‏فرستند. در حالی که رأی شعبه‏ی ۲۶ دادگاه انقلاب هنوز نه به خود ایشان به عنوان متهم و نه به وکلای ایشان که یکی از آنان من هستم، ابلاغ نشده است. حکم آقای اولیایی‏فرد به هیچ‏کدام از وکلا ابلاغ قانونی نشده است.
عبدالفتاح سلطانی
این متاسفانه رویه‏ی خلاف قانونی است که رأی را تحویل متهم یا محکوم‏الیه نمی‏دهند و به وکلا زنگ می‏زنند یا آن‏ها را در راهرو می‏بینند و می‏گویند «بیایید بنشینید از روی رأی بنویسید». چون این اقدامی خلاف قانون است، دستگیری ایشان هم به نظر ما، خلاف قانون است و در حکم توقیف غیرقانونی است. در واقع کسانی که ایشان را دستگیر کرده‏اند، خودشان به عنوان توقیف غیرقانونی باید تحت پیگرد قرار بگیرند.

آقای اولیایی‏فرد، دو ماه پیش نیز بازداشت شده بودند. آیا موضوع این بازداشت‏ها در پیوند با هم قرار دارد؟


بله؛ آقای اولیایی‏فرد در ۱۷ اسفند در ارتباط با همین پرونده به مدت شش یا هفت روز بازداشت شدند. بعد بنا به دستوری که از مقامات قضایی صادر شده بود، جلوی ادامه‏ی بازداشت گرفته شد و ایشان بعد از یک هفته آزاد شدند. دوباره در همین رابطه‏، عین همان شیوه‏ی قبل را عمل کردند و ایشان را بازداشت کردند.

این بازداشت‏ها در رابطه با چه مساله و اتهامی بوده است؟

آقای اولیایی‏فرد مصاحبه‏ای داشته و گفته‏اند که ایشان در این مصاحبه علیه نظام تبلیغ کرده است. اتهام اصلی پرونده "تبلیغ علیه نظام" است. در حالی که هر انسان بی‏طرفی می‏داند که وقتی دفاع از یک متهم به عهده‏ی یک وکیل قرار می‏گیرد و هنگامی که وکیل در رابطه با این اتهام توضیحاتی به رسانه‏ها می‏دهد، ممکن است در اثر لغزش‏های کلامی یا لفظی، کلمه‏ای پس و پیش بشود. ولی متاسفانه برای این که بین وکلا ارعابی ایجاد کنند و وکلایی − که تعدادشان هم زیاد نیست − از متهمین سیاسی عقیدتی دفاع می‏کنند را بترسانند، این قبیل برخوردها را با  وکلا می‏کنند که بقیه حساب کار دستشان بیاید. این نشان می‏دهد که وکیل حتی در دفاع از موکل‏اش آزادی قانونی را ندارد.

بازداشت آقای اولیایی‏فرد در روز جهانی کارگر اتفاق افتاده و می‏دانیم که ایشان وکیل مدافع برخی فعالان کارگری هم هستند. آیا این هم‏زمانی به نظر شما، اتفاقی بوده است؟

فکر نمی‏کنم دستگیری ایشان به این  دلیل بوده باشد. چون علت اصلی آن شیوه‏های غیرقانونی‏ای است که برخی از شعبات دادگاه‏های انقلاب درپیش گرفته‏اند. بعید به نظر می‏رسد که ارتباطی به روز کارگر داشته باشد.
 بهنود شجاعی که در نوجوانی مرتکب قتل شده و با این حال محکوم به مرگ شد؛ دلیل بازداشت محمد اولیایی‌فرد انتقاد به حکم اعدام برای موکلش است
وکلای ایشان که تا جایی که ما اطلاع داریم، سه نفر هستند و یکی از آن‏ها نیز شما هستید، چه اقدامی برای دفاع از ایشان و آزادی‏شان انجام خواهند داد؟

اولاً خود ایشان شکایتی علیه مدیر دفتر و قاضی شعبه‏ی ۲۶، به دادسرای کارکنان دولت ارائه داده‏ بودند که همین الان مطرح است. ضمناً ما نامه‏ا‏ی نوشته‏ایم و احتمالا در همین هفته سراغ مقامات عالی‏رتبه قضایی در سطح دادگستری استان خواهیم رفت تا ببینیم آن‏ها چه دستوری می‏دهند و چه اقدامی در رابطه با این قضیه می‏توانند انجام بدهند که بشود جلوی این عمل غیرقانونی را گرفت.

امکان دارد این پرونده، یک بار برای همیشه، حداقل در مورد آقای اولیایی‏فرد، بسته شود؟

امیدوار هستیم؛ البته احتمال آن ضعیف است، چون متاسفانه روال این بوده که برای هرکس پرونده درست کرده‏اند، اگر اولی به نتیجه نرسیده، دومی، سومی و… را به جریان می‏اندازند و هم‏چنان ادامه می‏د‏هند تا زمانی که طرف یا خسته شود و یا بالاخره یک محکومیت چند ساله به او بدهند و از صحنه‏ی وکالت و دفاع خارج‏اش کنند؛ همان‏طوری که در ارتباط با عده‏ای از وکلا این کار را کرده‏اند.

مصاحبه‌گر: کیواندخت قهاری
تحریریه: شهرام احدی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر