کانون ایرانیان

۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۲, یکشنبه

اوراق مشارکت ارزی؛ راه حل ایران برای رفع مشکلات مالی نفتی


یورو
ایران اعلام کرده که برای توسعه بخشی از میدان گازی پارس جنوبی، از روز دوشنبه ۱۳ اردیبهشت (سوم مه) ۲۵۰ میلیون یورو اوراق مشارکت ارزی منتشر می کند.
این دومین بار در چند ماه اخیر است که ایران اوراق مشارکت ارزی برای توسعه میدان گازی پارس جنوبی منتشر می کند. در اواخر سال گذشته خورشیدی، دولت ایران اعلام کرد که در اولین مرحله از عرضه یک میلیون و یورو اوراق مشارکت، ۲۵۰ میلیون یورو اوراق را با موفقت در بازار فروخته است.
علی وکیلی مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس که مدیریت توسعه میدان گازی پارس جنوبی را بر عهده دارد، گفته است که این اوراق ویژه سرمایه گذاران خارجی و ایرانیان مقیم خارج است و عرضه آن از روز فردا دوشنبه در شعب بانک ملت در سراسر کشور آغاز می شود.
در حالی که اوراق مشارکت ارزی معمولا در بازارهای بین المللی عرضه می شود روشن نیست که آیا این اوراق در شعب بانک ملت در کشورهای دیگر نیز عرضه خواهد شد یا نه.
فعالیت شعب بانک ملت در کشورهای اروپایی به دلیل تحریم های بین المللی و کشورهای غربی محدود شده ولی گزارشی از عرضه این اوراق در بازارهای آسیایی منتشر نشده است.
بانک ملت علاه بر شعبه های داخلی، در لندن، هامبورک، استانبول، آنکارا، ازمیر، ایروان، دوبی، سئول و کوآلالامپور شعبه دارد.
درآمد حاصل از فروش این اوراق مشارکت صرف توسعه فازهای ۱۵ تا ۱۸ میدان گازی پارس جنوبی خواهد شد.
اوراق مشارکت ارزی سه ساله است و در قطعات یک هزار، پنج هزار، ۱۰ هزار، ۵۰ هزار و ۱۰۰ هزار یورویی عرضه می شود.
نرخ سود اوراق مشارکت هشت درصد تعیین شده و از مالیات معاف است و شرکت ملی نفت ایران بازپرداخت این اوراق را تضمین کرده است.
سود این اوراق مشارکت برای یک دوره سه ساله هشت درصد تعیین شده است که رقم بالایی به حساب می آید.
کمبود منابع مالی
تصمیم به انتشار اوراق مشارکت ارزی پس از آن گرفته شد که ایران در سالهای اخیر با مشکل بزرگی در بازارهای بین المللی برای تامین برای توسعه صنعت نفت و گاز رو به رو شد.
پارس جنوبی
ایران در چهار سال اخیر نتوانسته قراردادی با شرکت های بین المللی برای توسعه میدان گازی پارس جنوبی امضا کند
در حال حاضر سرمایه گذاران خارجی رغبت چندانی برای همکاری با ایران نشان نمی دهند و برخی شرکت های بزرگ نفتی که در سالهای گذشته با ایران در اجرای پروژه های نفتی همکاری می کردند، تمایلی به همکاری ندارند.
اصرار ایران به ادامه غنی سازی اورانیوم و نادیده گرفتن قطعنامه های تنبیهی شورای امنیت سازمان ملل باعث شده تا سرمایه گذاران خارجی به خصوص شرکت های بین المللی فعال در نفت و گاز تمایلی به همکاری با ایران نشان ندهند.
برای همین دولت در بودجه امسال پیش بینی کرده که بیشتر از ده میلیارد یورو اوراق مشارکت ارزی منتشر کند که بخش عمده از درآمدهای حاصل از فروش این اوراق صرف توسعه میدان گازی پارس جنوبی خواهد شد.
علاوه بر اوراق مشارکت ارزی، پیش بینی شده مبالغ زیادی اوراق مشارکت ریالی نیز در بازار داخلی منتشر شود بلکه با این تهمیدات بخشی از مشکل کمبود منابع مالی تامین شود.
پیش بینی شده که در سال جاری سه هزار میلیارد تومان (سه میلیارد دلار) اوراق مشارکت ریالی نیز در بازارهای داخلی برای توسعه میدان گازی پارس جنوبی منتشر شود.
به گفته آقای وکیلی، در یازده سال گذشته، ۳۰ میلیارد دلار در میدان گازی پارس جنوبی سرمایه گذاری شده و برای راه اندازی بقیه طرح های توسعه و صنایع پتروشیمی این منطقه به ۷۰ میلیارد دلار سرمایه دیگر نیاز است.
ایران در سی سال گذشته یک بار کمتر از یک میلیارد دلار ارواق مشارکت ارزی در بازارهای بین المللی منتشر کرد که با استقبال رو به رو شد اما پیش بینی می شود این بار این کشور برای فروش بیشتر از ده میلیارد یورو اوراق مشارکت ارزی در بازارهای بین المللی با دشواریهای جدی مواجه است.
در سالهای اخیر دولت ایران سعی کرده از منابع داخلی برای توسعه منابع نفت و گاز استفاده کند اما این منابع بسیار محدود است و این کشور قادر نیست پول مورد نیاز توسعه میادین نفت و گاز را از داخل تهیه کند.
وزارت نفت ایران مدتها پیگیر ایجاد بانکی ویژه برای صنعت نفت بود تا به وسیله منابع این بانک بتواند کمبود های مالی برای توسعه میدانهای نفت و گاز را برطرف کند اما هنوز سرنوشت این بانک که مدتها سرزبانها بود، نامشخص است و اکنون دولت در پی فروش ارواق مشارکت ارزی است.
کمبود منابع مالی سبب شده پروژه های بزرگی نظیر توسعه میدان گازی پارس جنوبی با تاخیرهای طولانی مواجه شوند و پیمانکاران این پروژه عظیم اکنون از کمبود منابع مالی شکایت دارند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر