کانون ایرانیان

۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۶, یکشنبه

آشنايي با ايران

ايران هجدهمين كشور جهان از نظر وسعت است و مساحت آن يك ميليون و 648 هزار و 195 كيلومترمربع است.
ايران به دليل موقعيت خاصش در منطقه اوراسيا از موقعيتی استراتژيك خاصي برخوردار است و همواره به عنوان پل ارتباطی شرق و غرب مورد توجه بوده‌است، چنانکه در روزگاران کهن بخش مهمی از جاده مبادلاتی و تاریخی ابریشم از ایران عبور می‌کرده‌است.
ايران همچنین يكي از كشورهاي بنيانگذار و تأثیرگذار در سازمان ملل متحد، اوپك و سازمان كنفرانس اسلامي است و به دليل داشتن منابع فراوان نفت و گاز نقش مهمي در امنيت انرژي بين‌المللي و اقتصاد جهاني ایفا مي‌كند.
دین اسلام دین رسمی و مذهب شيعه مذهب رسمي ايران است.
سياست در ايران
نظام حکومتی ایران پس از سقوط نظام سلطنتي، و پیروزی انقلاب مردمی و اسلامی 1375 جمهوری اسلامی‌است که براساس قانون اساسی زير نظر ولی فقيه اداره مي‌شود.
در سال 1368 و پس از درگذشت رهبر کبیر انقلاب اسلامی امام خميني (ره)، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به انتخاب مجلس خبرگان رهبری مقام ولایت فقیه و رهبري كشور را عهده‌دار شدند.
فرماندهی کل قوای نظامی و انتظامی نیز براساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از اختیارات مقام معظم رهبری است.
در کشور ما براساس قاعده تفکیک قوا، سه قوه مقننه، مجریه و قضائیه، به ترتیب عهده قانونگذاري، امور اجرايي و امور قضايي هستند و رئيس‌جمهور که عهده‌دار ریاست قوه مجريه است، براي یک دوره چهار ساله با رأي مستقيم مردم انتخاب مي‌شود.
در نظام سیاسی ایران هر شخص تنها مي‌تواند دو بار به صورت متوالي عهده دار ریاست جمهوری شود. رئيس جمهور رئيس كابينه است و كابينه او هشت معاون و 22 وزير دارد كه وزیران کابینه برای فعالیت نیاز به رأی اعتماد نمايندگان مجلس دارند.
نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی همچنین حق سؤال و استیضاح هر یک از وزیران کابینه وی را دارند.
ششمین رئيس جمهور ايران، محمود احمدي‌نژاد است كه در سال 1384 به اين سمت انتخاب شد و نهمین دولت جمهوری اسلامی ابران را تشکیل داد.
مجلس شوراي اسلامي مجلس قانونگذار ايران است كه 290 كرسي دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر