کانون ایرانیان

۱۳۸۹ خرداد ۱, شنبه

نظر «باب وود وارد» روزنامه نگار آمريكايي درباره جورج بوش

22 ماه مه 2004 شبکه تلويزيوني «پي بي اس» مصاحبه بسيار طولاني «چارلي رز» با «باب وود وارد» روزنامه نگار آمريكايي را كه عمدتا در باره جورج بوش (پسر) بود پخش كرد كه وود وارد ضمن آن گفت: بوش با اين كه مي داند پس از اشغال نظامي عراق، اسلحه كشتار و جمعي شواهدي دال بر ارتباط رژيم صدام با القاعده به دست نيامده و رسوايي شكنجه عراقي ها در ابو غريب چهره آمريكا را در جهان كدر ساخته است ؛ هنوز تصور مي كند كاري كه در عراق كرده و ادامه استقرار نيروي 130 هزار نفري آمريكا در عراق درست بوده است و هيچ كس نمي تواند او را از آن چه كه در مغزش مي گذرد و تصور مي كند كه درست است منصرف كند، حتي پدرش ـ جورج بوش اول. وود وارد گفت كه از مقامات كاخ سفيد شنيده است كه آنان و همچنين ژنرال پاول وزير امورخارجه وقت پيش از حمله نظامي به عراق، بارها به بوش گفته بودند كه تا بازرسان سازمان ملل به كار خود در عراق ادامه دهند و رسما وجود اسلحه كشتار جمعي را اعلام نكنند دستور حمله به عراق را صادر نكند و اگر شوراي امنيت پس از دريافت گزارش رسمي بازرسان داير بر وجود اسلحه اقدامي نكند، آن وقت دستور حمله را بدهد، كه گوش نكرده بود. او نمي داند كه دمكراسي فقط انتخابات نيست، اتخاذ تصميمات و انجام كارها پس از مشورت با كارشناسان مربوط، اصحاب نظر و توجه به مندرجات مطبوعات هم گوشه ديگري از دمكراسي است.
وود وارد گفت: خودم به بوش گفتم كه «تاريخ» حمله نظامي يكطرفه آمريكا به عراق را از زاويه اي ديگر نگاه خواهد كرد و اگر نتيجه قضاوت آن محكوميت آمريكا باشد، اين قضاوت نسلها در ذهن مردم باقي خواهد ماند و نسبت به مسائل آمريكا بي تفاوت و از مشكلات آن خوشحال خواهند شد، كه دستي به جيب برد و طوري قيافه گرفت، كه استنباط كردم «تاريخ» و قضاوت آن را نمي شناسد و گمان مي كند؛ تاريخ يعني قرنها بعد، زماني كه او ، فرزندان و نوه هايش هم ديگر زنده نخواهند بود. حال آن كه تاريخ، فردا براي وقايع امروز قضاوت مي كند.
وود وارد گفت استنباط او اين است كه بوش اعتناء نمي كند كه اگر دوباره انتخاب نشود. او مي خواهد كه فقط تصميمي را كه گرفته است و تصور مي كند كه درست است تا به آخر اجرا كند. او از بسط دمكراسي در خاور ميانه حرف مي زند و ديگر اين را نمي خواهد بداند كه مردم خاور ميانه از دمكراسي چه تعبيري دارند؛ آنان نشان داده اند كه دمكراسي به سبك غرب را نمي خواهند. در اين زمينه بوش بايد با اصحاب نظر مشورت كند و نظر آنان را بشنود ، ولي من (وود وارد) اطمينان دارم كه اگر هم مشورت كند، نتيجه را نخواهد پذيرفت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر