کانون ایرانیان

۱۳۸۹ خرداد ۱۷, دوشنبه

آمریکاییان و انتخابات ایران از 1997 تا ژوئن 2009

هفتم ژوئن 1997 و دو هفته پس از انتخاب محمد خاتمي به عنوان رئيس جمهور ايران ويليام كلينتون رئيس جمهوري وقت آمريكا گفت كه انتخاب يك ميانه رو در ايران اين اميد را به وجود آورده است كه مسئله ايران و آمريكا از بن بست خارج شود. در همين روز، «اينديك» ديپلمات آمريكايي نیز اظهار اميدواري كرده بود كه با انتخاب محمد خاتمی راه برای رفع اختلاف نظرهای دو دولت و حل مسائل في مابين هموار شود. همان شب مفسر شبکه تلویزیونی سی بی اس ضمن اشاره به این دو بیان یادآور شده بود که طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی، رئیس جمهور در ایران رئیس قوه مجریه است نه رئیس کشور که بتواند در امور مهم، خطوط کلی و سیاست خارجی به تنهایی تصمیم بگیرد؛ حرف آخر را رهبر کشور می زند که فرمانده کل نیروهای مسلح است و تعیین سیاست های کلی و انتصاب رئیس قوه قضایی با اوست و در مواردی می تواند رئیس جمهور را هم عزل کند.
پس از انتشار اسامی چهار نامزد انتخابات ماه جاری (خرداد 1388 = ژوئن 2009)، مقامات و شبکه های تلویزیونی آمریکا همین امیدواری را نسبت به یکی از نامزدها ابراز می دارند ولی مفسران این کشور که تجربه بیشتری دارند نظر دیگری را مطرح می کنند. سابقه نداشته است که یک شبکه تلویزیونی آمریکا مناظره 90 دقیقه ای دو نامزد ریاست جمهوری ایران را عینا و با ترجمه کامل اظهارات طرفین پخش کند که پنجشنبه شب، این کار توسط شبکه نسبتا پربیننده «سی سپن» صورت گرفت و مناظره چهارشنبه احمدی نژاد و موسوی را که از یک شبکه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ضبط کرده بود پخش کرد. مخاطبان این شبکه تلویزیونی آمریکا عمدتا طبقه تحصیلکرده این کشورند. این شبکه قبلا گفته بود که در ایران همانند آمریکا و بیشتر کشورها، رئیس جمهور می تواند برای دو دوره متوالی انتخاب شود و در چنین کشورهایی تنها یک جنجال (رسوایی) بزرگ و یا شکست در سیاست خارجی ممکن است باعث نیاوردن رای برای ادامه کار در دور دوم شود.
پیش از این، گزارش هایی در آمریکا انتشار یافته بود که نشان می داد برای نخستین بار، دریافتی بازنشستگان دولتی در ایران که شمار آنان هم کم نیست از سال جاری (1388 = 2009) با متوسط مستمری بازنشستگان آمریکا برابر شده است، بیشتر ایرانیان دارای سلفون (تلفن همراه) هستند و منازل دارای تلفن به اینترنت دسترسی دارند و بسیاری از روستانشینان ایرانی دارای خودرو سواری شخصی شده اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر