کانون ایرانیان

۱۳۸۹ خرداد ۳۱, دوشنبه

روزي که روزنامه مردم چين 60 ساله شد - اندرز رهبر چين به روزنامه نگاران ـ فوروم كيانگوئو

پانزدهم ژوئن 2008 روزنامه مردم (People’s Daily) ارگان كميته مركزي حزب حاكم برجمهوري توده اي چين وارد شصت و يكمين سال انتشار خود شد و به همين مناسبت جمعه ـ 20 ژوئن 2008 ـ هو جينتائو Hu Jintao رهبر چين از تحريريه آن بازديد كرد و گفت كه خواننده دائمي بخش «بحث و اظهار نظر مردم» است و اندرزها و نظرات مندرج در اين قسمت را با توجهي خاص جهت بررسي و ترتيب اثر به مستشاران حزب و مقامات دولتي مربوط ارجاع مي كند. اين نظرات حاصل تجربه و دانايي، و بازتاب دهنده مسائل و مشكلات هستند و درنتيجه ارزش فراوان دارند كه نبايد نشنيده گرفته شوند. (اين بخش؛ «فوروم Qiangguo» عنوان دارد به معناي نظرات مردم ـ مردمي كه «قدرت» ناشي از آن ايشان است و در اديشن آنلاين روزنامه مردم انتشار مي يابد. اديشن آنلاين روزنامه مردم بيش از يكصد ميليون بيننده دارد. درچين 221 ميليون تن به اينترنت دسترسي دارند).
«هو» در ديدار از اطاق خبر روزنامه مردم همچنين گفت كه از طريق صفحات نامه ها، پيامها و نظرات مردم در نشريات است كه مستقيما صداي خلق را مي شنود و پي مي برد كه چگونه فكر مي كنند، چه مسائلي دارند و چه راه حلهايي را پيشنهاد مي كنند. «هو» از روزنامه نگاران چيني خواست كه لحظه اي نوآوري در نگارش خبر و كشف منابع تازه را ازياد نبرند. وي از روزنامه نگاران به نام عوامل پيشرفت هرجامعه و مدافع منافع اتباع و كشور ياد كرد كه وظيفه اي بس مهم بر عهده دارند.
روزنامه مردم كه هر شماره اش در ميليونها نسخه چاپ مي شود هر روز بيش از 20 ميليون خواننده دارد. اين روزنامه كه در ژوئن 1948 توسط «مائو» بنيادگذار چين توده اي ايجاد شد تا صداي انقلاب چين باشد نخستين شماره اش را 15 ژوئن آن سال و در ايالت «هوبي» منتشر ساخت و سال بعد به بيژينگ (پكن = پكينگ) پايتخت 17 ميليوني چين منتقل شد. «دنگ توئوDeng Tuo» روزنامه نگار و شاعر چيني نخستين سردبير روزنامه مردم بود كه اين مقام را به مدت ده سال در دست داشت. مقالات روزنامه مردم نظرات حزب و دولت چين بشمار مي آمده است و بنابراين، تا دهه 1990 براي خبرگزاري ها و سفارتخانه ها يك منبع خبر و اطلاع بود كه از دهه گذشته، نظرات و تصميمات رسمي همزمان به ساير رسانه ها داده مي شود. با توجه به نقشي كه يك خبرگزاري بزرگ در سطح جهان در تنظيم اذهان برعهده دارد دولت چين مي كوشد كه خبرگزاري اين كشور را به پايه خبرگزاري هاي غرب برساند.
روزنامه ارگان حزب كمونيست چين (حزب حاكم) هر روز علاوه بر زبان چيني، به زبانهاي اسپانيايي، انگليسي، روسي، ژاپني، فرانسه و عربي انتشار مي يابد. اديشن آنلاين اين روزنامه از 1997 آغاز بكار كرده است. «فوروم كيانگوئو» از سال 1999 و روزي كه سفارت چين در بلگراد توسط هواپيماهاي ناتو بمباران شد به وجود آمده است. در اين قسمت اظهار نظرهاي عريان (بدون اديت)، حساس و مهمي را مي شود ديد. در همين قسمت از قصد واشنگتن به استقرار طولاني در عراق با امضاي «لانگ ترم سكيوريتي پكت» و مشاركت كمپاني هاي نفتي غرب در نفت عراق (كه چهار دهه پيش «ملي» اعلام شده است) پرده برداشته شده بود كه قرار است قرارداد (پكت امنيتي دراز مدتLong _term security Pact) در مردادماه امضاء شود و سر و كله مقامات كمپاني هاي نفتي غرب از هم اكنون در بغداد مشاهده مي شود. استقرار آمريكا در عراق، بعدا به درگيري قدرت هاي جهاني باهم مبدل خواهد شد و از اين رهگذر به منطقه آسيب شديد وارد خواهد آمد. در همين فوروم ابراز تعجب شده بود كه چرا تا دير نشده است در برابر پيشروي ناتو در افغانستان واكنش نشان داده نمي شود و ....

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر