کانون ایرانیان

۱۳۸۹ خرداد ۱۲, چهارشنبه

بهرام چوبین

ارتش ایران در جنگ با خاقان در بلخ از سلاح تازه ای که در ان نفت خام به کار رفته بود استفاده کرد.در این جنگ فرماندهی ارتش ایران را سردار لایقی بنام بهرام چوبین بر عهده داشت که در تاریخ نظامی جهان از او به عنوان یک نابغه رزم نام برده اند.
هرمز شاه ان زمان وقتی شنید که خاقان شمال غربی چین وارد اراضی ایران در شمالشرقی خراسان شده سرداران ایرانی را به تشکیل جلسه ای فراخواند. هرمز گفت طبق اخرین اطلاع که بدست امده خاقان دارای 300 هزار مرد مسلح و چند واحد فیل جنگی است.سرداران ایرانی پس از تبادل نظر بهرام چوبین را برای انجان این کار برگزیدند و او پذیرفت بهرام از میان ارتش 500 هزار نفری ایران 12 هزار مرد جنگ دیده را برگزید. کسانی که از نظر فیزیکی تندرست وحس میهن دوستی انها قبلا به ثبوت رسیده بود و بیش از سایرین قادر به تحمل سختی ها بودند و در جنگ سواره و پیاده تجربه داشتند وی به هر سرباز 3 اسب اختصاص داد و با تدارک کافی شرایط را برای بیرون راندن دشمن از خاک وطن کرد.
بهرام که در جنگ به اعتقاد به روحیه سریاز بیش از هر ابزار دیگری داشت هر دو روز یکبار سربازان را جمع میکرد و برای انان از اهمیت وطن دوستی و رسالتی که هر فرد در این زمینه دارد سخن می گفت و انان را امید ایرانیان می خواند مردمانی که میخواهند اسوده و در ارامش با فرهنگ غنی خود زندگی کنند .
خاقان زمانی از این لشگر کشی اگاه شد که بهرام تنها 4 روز تا بلخ فاصله داشت و چون شنید که بهرام با کمتر از 13 هزاز نفرامده چندان نگران نشد و با تمامی مردان قادر به حمل سلاح خود که مورخان یکصد تا سیصد هزار تن گزارش کردند به مقابله با بهرام ان سردار لایق ایرانی شتافت.
بهرام به واحدهای اتش بار(نفت انداز) توصیه کرد که حمله را با پرتاب پیکانهای شعله ور اغاز کنند و ادامه دهند تا ارایش سپاهیان خاقان بهم بخورد و قادر به تنظیم ان نباشند و به سواران کمان دار گفت که همزمان با حمله نفت اندازان با تیر چشم فیلها را هدف گیرند و در این جریان خود با دو هزار سوار زبده قرارگاه خاقان را مورد حمله قرار داد خاقان که انتظار حمله مستقیم به مقر خود را نداشت دست به فرار زد که کشته شدو پسرش نیز به اسارت درامد و جنگ فقط یک روز طول کشید که از شگفتی های تاریخ نظامی جهان است.
بهرام چوبین در ری به دنیا امده بود.در دوران ساسانیان در ردیف بهترین افسران ارتش امپراطوری ایران بود

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر