کانون ایرانیان

۱۳۸۹ خرداد ۱۹, چهارشنبه

فصلنامه تاریخ ایران باستان

دکتر تورج دریایی، استاد تاریخِ فرهنگِ عصر ساسانی در دانشگاه کالیفرنیا- فولرتون، برای همه پژوهشگران تاریخ ایران باستان و به ویژه جویندگان واقعیت‌های عصر ساسانی، نامی آشناست. سه کتاب تازه‌ منتشر شده ایشان در ایران به نام‌های «سقوط ساسانیان» (ترجمه منصوره اتحادیه و فرحنار امیرخانی، ۱۳۸۱)، «شاهنشاهی ساسانی» (ترجمه استاد مرتضی ثاقب‌فر، ۱۳۸۳)، «تاریخ و فرهنگ ساسانی» (ترجمه مهرداد قدرت دیزجی، ۱۳۸۴) و نیز چند شماره مجله «نامه ایران باستان»، همگی نشانگر ژرف‌نگری و دقت ‌علمی ایشان است.

در گستره تاریخ و تمدن ساسانی، شماری از پژوهشگران همچون کنستانتین ایناسترانتسیف، تئودور نولدکه، آرتور کریستن‌سن، ولادیمیر لوکونین، فرانتس آلتهایم و به ویژه نینا پیگولفسکایا، آثاری گرانبها پدید آورده‌اند. اما از آنجا که در میان ایرانیان و پس از پژوهش‌های سعید نفیسی، مجتبی مینوی و عنایت‌اله رضا، آثار چندانی که سخن تازه‌ای در این زمینه داشته باشند، منتشر نشده بود؛ این پژوهش‌های نوین که بر اسناد نویافته نیز متکی هستند، می‌توانند روشنی‌بخش پیچیدگی‌ها و دشواری‌هایی تاریخ ساسانی باشند.

استاد تورج دریایی در نامه‌ای پر مهر، خبر از انتشار نخستین شماره «فصلنامه تاریخ ایران باستان» داده‌اند. این نشریه که شماره نخست آن در اسفندماه ۱۳۸۴ در شبکه اینترنت منتشر شده، نه تنها در زمینه تاریخ ساسانی، بلکه دربردارنده بخش‌هایی گوناگون و مقاله‌هایی خواندنی است: «مطالعة تعدادی از سکه‌های الیمایی»، «تاریخچة پژوهش‌های علمی در بارة ایران ساسانی» و «اهمیت نهاد پادشاهی سلوکی در شکل‌گیری ایدئولوﮋی شاهنشاهی در ایران باستان». همچنین کتاب‌های «باستان‌شناسی فرانسه در ایران و موضوع عتیقات ملی» و «چهار اسپهبدان ساسانی، مقداری منابع مهرشناسی» در این شماره نقد و بررسی شده‌اند. ایشان در ستونی ویژه به تازه‌های ایران‌شناسی پرداخته و در بخش دیگری از دریافت مقاله‌های پژوهشگران استقبال کرده‌اند.

با فراخوان همه دوستان برای دیدار و یاری و بهره‌گیری از فصلنامه تاریخ ایران باستان، برای پیروزی و موفقیت دکتر تورج دریایی در مطالعات تاریخ ایران باستان و بویژه عصر ساسانی، بهترین آرزوها را دارم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر