کانون ایرانیان

۱۳۸۹ تیر ۲, چهارشنبه

فكر آموزش «پيش دبستاني» از ايرانيان است

فردريك فروبلF.Frobel بيست و سوم ژوئن سال 1844 ميلادي رساله اي درباره «آموزش دبستاني» در ايران باستان منتشر ساخت و در آن نوشت: كودكستانهاي «ايران باستان» تنها پسران خردسال را مي پذيرفتند و هزينه آنها را دولت تامين مي كرد تا همه كودكان به يك چشم نگريسته شوند، و از آموزش و پرورش يكسان (بدون تبعيض) برخوردار باشند و تنها در سايه آموزش و پرورش برابر و يكنواخت است كه مي توان استعداد نوجوان را منصفانه سنجيد.
به احتمال زياد اين رساله، پايه آموزش و پرورش عمومي ، يكسان و رايگان در سراسر جهان قرار گرفته است . در ايران معاصر در سال 1942 ميلادي (1321) قانون تعليمات اجباري و رايگان به تصويب پارلمان رسيد ، در سال 1974 (1353) عموميت بيشتري يافت و در سال 1979 (1358) به صورت اصل سي ام قانون اساسي درآمد.
در بسياري از كشورهاي جهان دوره آموزش پيش از دبستان (كودكستان) را «كيندرگارتنKindergarten» مي نامند كه يك واژه آلماني است و با وجود سختي تلفظ، اين واژه به همين صورت حتي در كشورهاي انگليسي زباني چون امريكا به كار مي رود. اين واژه توسط «فردريك فروبل» بر اين دوره گذارده شده است. وي صاحب اين نظريه است كه كودك در 4 سالگي براي يادگيري كاملا آمادگي دارد. او پس از مطالعه و بررسي چگونگي و اداره كودكستانهاي ايران در دوران هخامنشي (25 قرن پيش) بود كه اين نظر خود را اعلام كرد كه به مورد اجرا گذارده شده و جهاني گرديده است. فروبل 21 ژوئن 1852 درگذشت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر