کانون ایرانیان

۱۳۸۹ تیر ۱, سه‌شنبه

عزل ابوالحسن بني صدر از رياست جمهوري و تيترهاي کيهان در اين باره


بيست و دوم ژوئن 1981 (يكم تيرماه 1360) آيت الله خميني پس از دريافت نامه اكبر هاشمي رفسنجاني رئيس وقت مجلس شوراي اسلامي، ابوالحس بني صدر را از رياست جمهوري ايران بر كنار كرد. بني صدر قبلا خود را پنهان كرده بود كه بعدا گزارش شد با كمك مجاهدين خلق از ايران خارج شده و به دولت فرانسه پناه برده است. بني صدر پيش از انقلاب هم در فرانسه بود كه با هواپيماي آيت الله خميني به ايران بازگشته بود و داراي مقام و منزلت شده بود.
هاشمي رفسنجاني در نامه خود نوشته بود كه مجلس برياست او در جلسه 31 خرداد (21 ژوئن) با 177 راي موافق از ميان 190 نفر نماينده حاضر، طرح بي كفايتي بني صدر را تصويب كرد.
در پي عزل بني صدر از قائمقامي فرماندهي كل قوا، 16 ژوئن 1981 دو فوريت طرح «بررسي كفايت رئيس جمهور» در مجلس به تصويب رسيده بود و از روز بعد بررسي طرح و بحث از انتخاب زودرس رئيس جمهور و تشكيل شوراي موقت رياست جمهوري آغاز شده بود. در اين فاصله روزنامه بني صدر (به نام «انقلاب اسلامي») توقيف و برخي از كاركنان دفتر رياست جمهوري بازداشت شده بودند. دفاتر ويژه بني صدر در شهرها كه مامور جمع آوري شكايات مردم و رسانيدن به او بودند نيز منحل شده بودند.
روزنامه كيهان به مديريت محمد خاتمي (رئيس جمهور سابق) در صفحه اول شماره يكم تير ماه 1360 خود اين تيتر ها را درباره بركناري بني صدر خود زده بود:
177 نماينده مجلس با شعار «مرگ برآمريكا»، عدم كفايت سياسي بني صدر را تصويب كردند. بني صدر در پي عزل از رياست جمهوري تحت تعقيب قضايي قرار گرفته است و کسي حق ندارد او را پنهان کند و پناه دهد، حل مسئله بني صدر بزرگترين پيروزي داخلي انقلاب بود، شاپور بختيار در فرانسه گفته است كه بني صدر ادامه دهنده راه مصدق و رضا پهلوي مظهر قانون اساسي ايران است.
اتهامات وارده به بني صدر عبارت بودند از تحريک گروهها و مردم برضد نظام اسلامي و تشويق زندانيان به اعتصاب غذا و ....
همزمان با مصوبه مجلس درباره عدم كفايت سياسي بني صدر، 15 زن و مرد كه بيستم جون 1981 در جريان تظاهرات و زد و خوردهاي خياباني دستگير شده بودند مفسد في الارض و محارب با خدا شناخته شده و اعدام شدند. برخي از آنان حاضر به معرفي و بيان هويت خود نشده بودند. اعدام شدگان مجاهدي، پيكاري و چريك فدايي خلق اعلام شده بودند.

اعدام اميراني ناشر مجله خواندنيها پس از اعدام دکتر فرزامي مترجم و مفسر خبرگزاري پارس
يکم تيرماه 1360 (ژوئن 1981) علي اصغر اميراني ناشر مجله خواندنيها و صاحب يك چاپخانه بزرگ در تهران و در آن روز 65 ساله، به حكم قاضي شرع دادگاه انقلاب در زندان قصر اعدام شد.
اميراني كه كار مطبوعاتي خودرا از روزنامه اطلاعات آغاز كرده بود و به مدت چهار دهه خواندنيها را منتشر مي ساخت متهم شده بود متهم شده بود كه با اسرائيل و نيز سازمان اطلاعات و امنيت ايران (ساواك) ارتباط داشت و بر وفق خواست شاه و در جهت تحكيم پايه هاي سلطنت پهلوي مقاله مي نوشت. اميراني چهل روز پس از پيروزي انقلاب دستگير ولي در تيرماه سال 1358 آزاد شده بود. وي چند ماه بعد بار ديگر بازداشت و اين بار پس از محاكمه اعدام شد. «عفو بين المللي» كه يك سازمان غيردولتي است در پي دومين بازداشت اميراني، به حمايت از او دست به تلاش زده بود كه شرح آنها در رسانه ها منعكس شده است.
قبلا دکتر سیمون فرزامی مترجم (زبان فرانسه) و مفسر اخبار بین الملل خبرگزاری پارس به همین اتهامات اعدام شده بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر