کانون ایرانیان

۱۳۸۹ خرداد ۱۹, چهارشنبه

در سالهاي پس از فروپاشي شوروي، يک تريليون دلار از روسيه خارج شد!

هفتم ژوئن 2005 در مسكو اعلام شد خودوركوفسكي مالك اصلي كمپاني نفتي يوكوسYukos كه يك يهودي روس است به اتهام تقلب، كلاهبرداري و ندادن ماليات به 9 سال زندان محكوم اتهامات ديگري ازجمله شركت در توطئه قتل دارد كه همچنان تحت رسيدگي است. محكوم شدن خودوركوفسكي به 9 سال حبس از سوي محافل متعدد در سطح جهان ناچيز تلقي شده بود و سوژه مقاله و كاريكاتور قرارگرفته بود.
طبق نوشته پراودا، گورباچف آخرين رئيس دولت شوروي و از عوامل فروپاشي آن درباره خودوركوفسكي و ساير ميلياردرهاي يكشبه گفته است كه اين گروه ظرف چند سال يك تريليون دلار پول از روسيه خارج كرده اند كه اين پول بايد باز گرداننده شود. گورباچف افزوده است كه اگر اين جماعت پولها را كه متعلق به ملت است داوطلبانه بازنگردانند، دستگاه قضايي روسيه بايد رسيدگي كند و راي دهد كه اين پول از آن جامعه است و به دولتهايي كه اين پول در آنجا پس انداز و يا سرمايه گذاري شده اخطار شود كه پول را بلوكه كنند تا جا به جا نشود. برخي از ناسيوناليستهاي روس در اين زمينه و ضمن اشاره به اظهارات گورباچف كه ظرف يك ماه دو بار آنها را تكرار كرده است، گفته اند كه دولت روسيه بايد تهديد كند كه اگر اين پول غارت شده، در خارج جا به جا شود، روسيه تعهدات تسليحاتي خود را لغو و اين گفته اش را كه در حمله اتمي پيشقدم نخواهد شد پس خواهد گرفت.
پراودا نوشته است كه «لئونيد نفزلين» شريك شماره يك خودوركوفسكي در كمپاني يوكوس با مقداري از اين پولها در اسرائيل پنهان شده است.
به اظهار سوسياليستهاي روس، در پي فروپاشي شوروي، يلتسين عمدتا تحت فشار و اغواي غرب با غيردولتي كردن منابع توليد روسيه كه دولتي بودند موافقت كرد و برخي كه با خارج! ارتباط داشتند با پول و اعتباري كه از آنجا دريافت كرده بودند، در حراج به بهاي بسيار كم و اقساطي بسياري از اين منابع سوده را خريداري كردند و .... اينك كه دولت روسيه در صدد احقاق حق جامعه برآمده است با انتقاد حاميان آنان رو به رو شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر