کانون ایرانیان

۱۳۸۹ تیر ۳, پنجشنبه

نوآوري هاي يك شهردار، نزديك بود آمريكا را سوسياليست كند!

اميل سيدل نخستين سوسياليستي كه شهردار يك شهر بزرگ در آمريكا شد 24 ژوئن 1947 در 83 سالگي درگذشت. وي هنگام تحصيل در آلمان، سوسياليست شده بود و دربازگشت به وطن به حزب سوسياليست ايالات متحده آمريكا پيوسته بود.
سيدل در انتخابات سال 1912 كه از سوي حزب سوسياليست نامزد معاونت رياست جمهوري آمريكا شده بود 891 هزار راي به دست آورد كه با جمعيت آن روز ايالات متحده، رقم بزرگي بود.
اميل كه بعدا توسط مردم شهر بزرگ ميلواكيMilwaukee ايالت ويسکانسين Wisconsin آمريكا به سمت شهردار اين شهر انتخاب شد در طول اين سمت دست به كارهايي زد كه قبلا در آمريكا (به دليل حاكميت نظام سرمايه داري) سابقه نداشت؛ از جمله بستن فاحشه خانه ها و قمارخانه ها، پرداخت مستمري به شعراء، موسيقيدانها، تصويرگران و اهل هنر تا بكار خود و خلاقيت كه خدمتي است عمومي ادامه دهند، پرداخت كمك هزينه به كساني كه واقعا نياز به اين كمك داشتند و يا عائله مند بودند و درآمدشان كافي نبود، استخدام مامورپليس و كارمندان شهري از طريق امتحان (نه توصيه)، تشويق سرمايه گذاري در آپارتمانسازي صرفا جهت اجاره دادن به افراد كم درآمد، تشويق اصناف به تشكيل اتحاديه و كاركنان به تاسيس سنديكا، تشويق مردم به تاسيس تعاوني هاي مختلف به ويژه تعاوني مصرف و از اين طريق پايين آوردن قيمت ها، لغو انحصارات شهري، ايجاد كلانتري پليس برحسب جمعيت محله ها (نه وسعت محله) و به همين صورت مراكز آتش نشاني، ايجاد درمانگاه دولتي (كه قبلا در آمريكا سابقه نداشت و بعدا هم به وجود نيامد)، و ....
اين نوآوري ها سبب شد كه مردم شهرهاي ديگر روشن شوند و به انتخاب كردن اعضاي شوراهاي شهر و شهرداران از ميان سوسياليست ها و چپها بپردازند كه عوامل استثمار، مخالفان اين نوع اصلاحات و اصحاب سرمايه و نفوذ نگران از دست رفتن منافع خود شدند، بپاخاستند و احزاب جمهوريخواه و دمكرات را با هم متحد كردند و در دوره هاي بعدي انتخابات شهري، سوسياليستها را شكست دادند. با وجود اين، هنوز حزب سوسياليست آمريكا يك نماينده در كنگره اين كشور دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر