کانون ایرانیان

۱۳۸۹ خرداد ۱۳, پنجشنبه

منشور کوروش بزرگ

درسال ۱۲۵۸ خورسيدی به دنبال كاوش های گروه انگليسی در شهر باستانی بابل استوانه ای از گل پخته پيدا شد كه امروزه در موزه ی بريتانيا نگهداری می شود.

بررسی هاياوليه نشان می داد كه گرداگرد اين استوانه ی گلين را نوشته هايی به خط بابلی در بر گرفته است كه گمان می رفت نوشته ای از فرمانروايان آشور و بابل باشد. امابررسی های بيشتر نشان داد كه اين نوشته در سال ۵۳۸ (پ.م) به هنگام تسخير شهر بابل و به فرمان كوروش كبير نوشته شده است اين نوشته نخستين منشور جهانی حقوق بشر نام گرفت حقوقی كه امروزه پس از ۲۵۰۰ سال آرزوی تحقق آن را در سر می پرورانيم. اهميت اين سخنان زمانی روشن می شود كه به خاطر بياوريم در زمانی كه پادشاهان آشور و بابل از بريدن سر هاو سوزاندن اسيران و در آوردن چشم ها برخود می باليدند. كوروش كبير سخن از صلح ونفی برده داری و آزادی اديان دارد. وچه بی انصافی بزرگی است كه بر اين مفاخر چشم ببنديم وسخن از بيداری زنيم.

منشور کوروش بزرگ:

منم کورش ، شاه جهان ، شاه توانمند ، شاه بابل ، شاه سومر و اکد ، شاه چهار گوشه جهان ، پسر کمبوجیه ، شاه بزرگ ، ... نوه کورش شاه بزرگ ، ...نبیره چیش پیش ، شاه بزرگ ...

آنگاه که بدون جنگ و پیکار وارد بابل شدم ، همه مردم گام های مرا با شادمانی پذیرفتند ، در بارگاه پادشاهان بابل بر تخت پادشاهی نشستم ، مردوک خدای بزرگ دل های پاک مردم بابل را متوجه من کرد . ... زیرا من او را ارجمند و گرامی داشتم .
ارتش بزرگ من به صلح و آرامی وارد بابل شد . نگذاشتم رنج و آزاری به مردم این شهر و این سرزمین وارد آید . وضع داخلی بابل و جایگاه های مقدسش قلب مرا تکان داد . .. من برای صلح کوشیدم .
من برده داری را بر انداختم . به بد بختی آنان پایان بخشیدم . فرمان دادم که همه مردم در پرستش خدای خود آزاد باشند و آنان را نیازارند . فرمان دادم که هیچ کس اهالی شهر را از هستی ساقط نکند .
من همه شهرهایی را که ویران شده بود از نو ساختم . ... همه مردمانی را که پراکنده و آواره شده بودند را به جایگاههای خود برگرداندم و خانه های ویران آنان راآباد کردم . همه مردم را به همبستگی فرا خواندم . ...
من برای همه مردم جامعه ای آرام فراهم ساختم و صلح و آرامش را به تمامی مردم اعطا کردم .
من اعلام می کنم هرکس آزاد است هر دین و آیینی که میل دارد برگزیند و هرجا که می خواهد سکونت گزیند و به هر که معتقد است عبادت کند و معتقدات خود را به جا آورد و هر کسب و کاری را که میخواهد انتخاب کند تنها به شرط اینکه حق کسی را پایمال نکند و زیانی به حقوق دیگران وارد نسازد .
من اعلام می کنم هرکس پاسخگوی اعمال خود است و هیچ کسی را نباید به انگیزه اینکه یکی از بستگانش خطا کرده است مجازات کرد ...تاروزی که زنده ام نخواهم گذاشت مردان و زنان را به نام برده و کنیز و نام های دیگر بفروشند و این رسم زندگی باید از گیتی رخت بندد . از مزدا میخواهم که مرا در تعهداتی که نسبت به ملتهای ایران و ممالک چهارگانه گرفته ام پیروز گرداند .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر