کانون ایرانیان

۱۳۸۹ تیر ۲, چهارشنبه

دستگيري ملوانان انگليسي در اروند رود و خرسندي ايرانيان از اين اقدام نيروي دريايي شان

نيروي دريايي ايران22 ژوئن 2004 سه قايق نظامي انگليسي را در آبهاي ايران در اروند رود توقيف و هشت ملوان آنها را به اتهام تجاوز به آبهاي ايران دستگير كرد كه اقدامي چشمگير بود. اين هشت ملوان پس از چهار روز آزاد شدند. نيروهاي مسلح ايران 23 مارس 2007 نيز 15 تن از تفنگداران و ملوانان نيروي دريايي انگلستان را در آبهاي ايران و در نزديکي همان محل دستگير کردند و آنان را 12 روز در بازداشت خود داشتند. اين گروه به دستور احمدي نژاد رئيس جمهور و پس از ملاقات با او، با تغيير لباس به کشورشان بازگردانده شدند. در ميان گروه دوم يک ملوان زن ديده مي شد.
انگلستان از قرن شانزدهم تا نيمه دوم قرن 20 بر آبهاي خاور ميانه و ازجمله خليج فارس سلطه داشت و براي ادامه اين سلطه به هر راهي متوسل مي شد؛ تا ايران داراي يك نيروي دريايي موثر نشود. در شهريور 320 ، انگليسي ها نيروي دريايي ايران را كه با كمك ايتالياي موسوليني به وجود آمده بود نابود كردند. چوب لاي زخم گذاشتن در شط العرب كه بارها به زد و خورد ايران و عراق انجاميد از جمله بهانه اصلي جنگ هشت ساله، در اصل كار انگلستان بود. انگلستان هنگام مرزبندي عراق كه تحت الحمايه اش بود و آن را از بقاياي مستملكات عثماني ساخته بود، بدون توجه به اين كه شط العرب يك رودخانه مرزي است و در رفت و آمد كشتي ها در آن بايد رعايت «تالوگ ، يا خط القعر» شود حقي در اين رودخانه به ايران نداده بود و كشتي ها بايد با كسب اجازه از بندرداري بصره به بنادر ايران وارد مي شدند و ....
رويداد 22 ژوئن 2004 ايرانيان را از اقدام نيروي دريايي شان خرسند و شادمان ساخت؛ زيرا آنان از نيرنگهاي انگلستان و آسيب هايي كه ميهن آنان از اين دولت، عمدتا در دو قرن اخير ديده است آگاهند و دل پري از آن دارند. دستگيري ملوانان انگليسي و آوردنشان مقابل دوربين تلويزيون، به ايرانيان روح تازه دميد . آنان مي دانند كه روزگاري به دليل ضعف نظامي ناشي از خيانت و نا آگاهي دولتمردانشان جرات چپ نگاه كردن به انگليسي ها را هم نداشتند. «تاريخ» نشان داده است؛ هرگاه ايران از قدرت نظامي و اعمال اين قدرت برخوردار بوده ايرانيان هم رشد و ترقي داشته اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر