کانون ایرانیان

۱۳۸۹ خرداد ۱۸, سه‌شنبه

وقتي كه يك مورخ رئيس جمهور شود ...

«كارلوس مسا» تاريخدان بوليويايي كه در اكتبر 2003 به رياست جمهوري اين كشور 9 ميليوني صاحب نفت و گاز انتخاب شده بود كه نام «سيمون بوليوار» بزرگ بر آن نهاده شده است ششم ژوئن 2005 كناره گيري كرد. تشديد تظاهرات چهار هفته اي طبقه تنگدست و بوميان (سرخپوستان) باعث كناره گيري «مسا» شد. وي كناره گيري را بر صدور دستور تيراندازي به تظاهركنندگان ترجيح داده بود. تظاهر كنندگان خواهان ملي شدن نفت و گاز و كارخانه هاي برق و ... و مخالف گلوباليزيشن اقتصاد بوده اند.
اصحاب نظر كناره گيري «مسا» را ترس او از «قضاوت تاريخ» مي دانند و به همين دليل او نمي خواست اجازه دهد به روي مردم، حتي مردمي كه كاخ او را محاصره كرده بودند تيراندازي شود. او يك مورخ است و به قضاوت تاريخ واقف و از آن مي ترسد. در طول چهار هفته تظاهرات، مسا درخواستهاي مكرر رئيس پليس را كه اجازه دهد در صورت ضرورت، ماموران اسلحه بكار برند بي پاسخ گذارده بود و تنها با بكار بردن گاز اشك آور و دستگيري تظاهركنندگاني مرتكب تخريب شوند موافقت كرده بود
رئيس جمهور پيش از او دستور داده بود كه به سوي اعتراض كنندگان سال 2003 كه همين تقاضاها را داشتند تيراندازي كنند كه ضمن آن 56 تن كشته شده بودند.
بوليوي از لحاظ ذخاير نفت و گاز، در آمريكا لاتين پس از ونزوئلا در رديف دوم قرار دارد ولي ثروت اين كشور در دست چند خانواده و شماري معدود است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر