کانون ایرانیان

۱۳۸۹ خرداد ۲۶, چهارشنبه

روز شمار زندگي دکتر غلامحسين صديقي

غلامحسين صديقي فرزند حسين صديقي نوري ملقب به اعتضاد دفتر ياسلي نوري در سال 1284 شمسي در سرچشمه در تهران متولد شد. تحصيلات ابتدائي و متوسطه را در تهران و در مدرسه آليانس و دارالفنون به اتمام رسانيد و زبان فرانسه را به خوبي فرا گرفت و در شهريور ماه 1308 در امتحان اعزام محصل به خارج شرکت کرد و به فرانسه رفت. ** غلامحسين صديقي در فرانسه پنج ديپلم روان شناسي و اخلاق و جامعه شناسي و تاريخ اديان گرفت و پس از دريافت دکترا تز خود را با عنوان " جنبش هاي ديني در قرون دوم و سوم هجري " نوشت و در سال 1316 به ايران مراجعت کرد و به تدريس پرداخت.
** دکتر غلامحسين صديقي بعد از انجام خدمت وظيفه مدتي دبير کل دانشگاه تهران شد و در هيئت نمايندگي ايران در يونسکو عضويت يافت و در کنفرانس هاي علمي در کشور هاي مختلف جهان شرکت نمود. ر
** دکتر صديقي در کابينه اول دکتر مصدق در سال 1330 وزير پست و تلگراف شد و در کابينه دوم دکتر مصدق وزير کشور گرديد و تا آخرين روز نخست وزيري مصدق نايب نخست وزير و در کنار او بود و برنامه رفراندم انحلال مجلسين را پياده کرد.
** دکتر صديقي روز 28 مرداد در خانه دکتر مصدق بود که وقتي خانه او مورد حمله قرار گرفت همراه نخست وزير به مخفي گاه رفت و سپس خود را به دولت زاهدي معرفي کرد و مدتي در زندان به سر برد و بدون محکوميت آزاد شد و به تدريس ادامه داد و مؤسسه تحقيقات و مطالعه اجتماعي از يادگارهاي او مي باشد.

ر ** دکتر صديقي تا سال 1357 گاهي در زندان و مدتي مخفي بود و زماني هم تدريس مي کرد. تا اين که از طرف شاه فقيد براي قبول نخست وزيري دعوت شد و خواستار اقامت شاه در ايران گرديد و چون نتوانست با شاه توافق کند از قبول اين سمت خودداري کرد ولي دکتر بختيار را ياري مي کرد که در قبول نخست وزيري توفيق يابد.

** دکتر صديقي که بين گروه هاي مختلف از محبوبيت خاصي برخوردار بود در سال 1370 در سن 86 سالگي در تهران در گذشت که از او تجليل زيادي شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر