کانون ایرانیان

۱۳۸۹ خرداد ۱۸, سه‌شنبه

روزي كه ويليام سوليوان آخرين سفير آمريكا وارد تهران شد

ويليام هيلي سوليوان كه از سوي جيمي كارتر رئيس جمهوري وقت آمريكا به عنوان سفير تازه اين كشور در تهران تعيين شده بود و انتصاب او به تصويب سناي آمريكا رسيده بود 18 خرداد 1356 (هشتم ژوئن 1977) در ميان نگراني شاه از اين انتصاب وارد تهران شد. وي در عين حال آخرين سفير آمريكا در ايران بشمار مي آيد. سوليوان ازمردم ايالت رودآيلند آمريكا هنگام ورود به تهران 56 ساله و قبلا سفير آمريكا در لائوس و فيلي پين بود كه در طول ماموريت او، نظام حكومتي هر دو كشور تغيير يافته بود و به همين لحاظ، انتصاب تازه او باعث انتشار تفسير هايي در رسانه هاي اروپا شده بود كه نوشته بودند كارتر (رئيس جمور وقت ايالات متحده) با شاه كه دوست دولتهاي حزب جمهوريخواه آمريكا بوده خوب نيست و انتصاب سوليوان به همين سبب بوده و در اين زمينه پيش بيني هايي كرده بودند. در طول ماموريت ديپلماتيك سوليوان در تهران، نظام حكومتي ايران تغيير كرد و شاه بركنار شد. با وجود اين، ماموريت سوليوان با تسخير سفارت آمريكا در نوامبر 1979 و ماجراي گروگانگيري كاركنان آن پايان يافت. در جريان گروگانگيري، سوليوان در تهران نبود. او پيش ازوقوع اين رويداد به واشنگتن رفته بود. هنگام ورود سوليوان به تهران بيش از 35 هزار آمريكايي در ايران سرگرم كار بودند.
سوليوان در كتاب 296 صفحه اي خود «ماموريت ايران» در باره ريشه هاي انقلاب اطلاعاتي به دست داده و نوشته است كه با «برزينسكي» مشاور ويژه ولهستاني تبار كارتر در قبال اوضاع ايران اختلاف نظر داشته است كه برزينسكي اتهامات او را نپذيرفته است. در باره اختلاف نظر سوليوان و برزينسكي، ژنرال هايزر فرستاده نظامي كارتر به ايران در جريان انقلاب در كتاب خاطرات خود در باره اين ماموريت مطالب متعدد نوشته است. سوليوان جانشين ريچارد هلمز (مدير اسبق سيا) در تهران شده بود كه از 1973 سفير آمريكا در ايران و از دوستان شاه بود.
پيش از تاييد انتصاب سوليوان به عنوان سفير آمريکا در تهران در سناي آن کشور، جمشيد آموزگار دبير كل وقت حزب دولتي رستاخيز با سايرس ونس وزير امور خارجه آمريكا در پاريس ملاقات و مذاكره كرده بود. آموزگار نيز اندکي پس از اين ملاقات نخست وزير ايران شد و جاي هويدا را گرفت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر