کانون ایرانیان

۱۳۸۹ خرداد ۱۹, چهارشنبه

اوستا

۲. ويسپرد :
در دين زردشتی هر يک از موجودات ردی ( مولا ) دارند .در جهان مينوی اهورا مزدا و در جهان مادی زردشت رد است . از ردها ‌گاو سياه موی زرد زانو رد گاوان است گندم رد غلات ستبر دانه است و بازوبند رد زره هاست . چون اين بخش از اوستا در ستايش رد هاست ويسپرد ناميده می شود . ويسپرد کتاب مستقلی نيست و مطالب آن از يسنهاست .
ويسپرد در مراسم دينی با يسنها و ونديداد و در مراسم شش گاهنبار به تنهايی خوانده می شود . اين بخش از اوستا در بيست و چهار کرده (( فصل )) تنظيم شده است .


۳. ونديداد :
ونديداد بيست و دو فرگرد (( فصل )) دارد . فرگرد نخست آن در آفرينش و فرگرد دوم آن در احوالجم است . فرگردهای ديگر اوستا قوانين ومقررات دينی زردشت را در بر دارد .
در مراسم بزرگ ونديداد ساده -- که مجموعه ونديداد و يسنها و ويسپرد بدون ترجمه پهلوی آنهاست -- خوانده می شود .


۴. يشتها :
از بيست و يک يشت تشکيل شده است . هر يک از يشتها درباره کسی است که يشت درباره او سروده شده است و آنها امشاسپندان و ايزدان دين زردشتی اند . يشتها عبارتند از :
۱) هرمزد يشت ۲) امشاسپندان يشت ۳) ارديبهشت يشت ۴) خرداد يشت ۵) آبان يشت ۶) خورشيد يشت ۷) ماه يشت ۸) تير يشت ۹) گوش يشت ۱۰)مهر يشت ۱۱) سروش يشت ۱۲) رشن يشت ۱۳) فروردين يشت ۱۴) بهرام يشت ۱۵) رام يشت ۱۶) دين يشت ۱۷) ارد يشت ۱۸) اشتاد يشت ۱۹) زامياد يشت ۲۰) هوم يشت ۲۱) ونند يشت .
درباره منظوم بودن يشتها و نوع نظم آنها بسيار گفتگو شده اما تا کنون نتيجه ای بدست نيامده است . يشتهای بلند از کرده های مختلف تشکيل شده است .

۵. خرده اوستا :
حرده اوستا به معنای اوستای کوچک است و خلاصه ايست از اوستای دوره ساسانی از آذرباد مهراسپندان موبدان موبد شاپور دوم , ذوالاکتاف ( ۳۰۹ - ۳۷۹ ) اين بخش همه مطالبی را که زردشتيان در طی زندگی بدان نياز دارند در بر دارد .
اوستای دوره ساسانی به سه بخش تقسيم شده است . هر يک از بخشها هفت نسک از بيست و يک نسک اوستا را در بر می گيرد :
بخش نخست "" گاهانيگ "" ناميده می شود و مطالب آن در امور آن جهانی است .
بخش دوم "" هاتگ مانسريگ "" و مطالب آن در امور آن جهانی و اين جهانی است .
بخش سوم"" داديگ "" ناميده مي شود و مطالب آن در امور اين جهانی است .
>> ونديداد يکی از نسکهای اين بخش از اوستاست که بطور کامل به جای مانده است <<


ترجمه نام بخش های اوستا :
يسنها : يسن در اوستايی yasna است و آن اسم است از ريشه yaz به معنی ستودن . يسن به معنی ستايش است . اين واژه در فارسی دری (( جشن )) شده است .
ويسپرد : وسیپرد از دو واژه ويسپ به معنی همه و رد به معنی مولا ترکيب شده است
ونديداد : تصحيف شده ويديوداد . به معنی وی ( ضد ) ديو ( ديو ) داد ( قانون ) يعنی قانون ضد ديو .

خب اينم از بخشهای اوستا اگه تا درس بعدی فونت درست شد که ادامه خط ميخی رو ميگم وگر نه راجع به پرچم ايران درس ميدم و شکلهاشو ميزارم

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر