کانون ایرانیان

۱۳۹۰ فروردین ۱۶, سه‌شنبه

بیانیه سازمان عفو بین الملل: آذربایجانی های بازداشتی را آزاد کنید













جــرس: سازمان عفو بین الملل، با صدور بیانیه ای خواستار اقدام فوری برای آزادی بازداشت شدگان حوادث روز سیزدهم فروردین در آذربایجان شد.




روز سیزدهم فروردین ماه امسال، جمع گسترده ای از شهروندان ارومیه و تبریز، در اعتراض به سیاست های دولت در بی توجهی به وضعیت دریاچه ارومیه (که در آستانه خشک شدن و مرگ تدریجی قرار دارد)، دست به تجمعاتی اعتراضی زدند، که با خشونت ماموران انتظامی و امنیتی و بازداش روبرو شدند.




به گزارش تارنمای عفو بین الملل، در بیانیه سازمان عفو بین الملل آمده است:


در جریان یک تظاهرات مسالمت آمیز در روز دوم آوریل بر طبق گزارشات، قریب 70 شهروند آذربایجانی در تبریز و حدود 20 نفر دیگر در ارومیه در شمال غرب ایران دستگیر شده اند. تظاهر کنندگان درخواست میکردند که دریاچه ارومیه که بدلیل سد سازی در خطر خشک شدن قرار دارد نجات داده شود. بیشتر دستگیر شدگان آزاد شده اند اما از محل نگهداری حداقل 5 تظاهر کننده اطلاعی در دست نیست.


تظاهرات در شهرهای تبریز، ارومیه و بنا به گزارشات در شهر های دیگری که آذربایجانی های ایران زندگی میکنند صورت گرفته و طی آن از مقامات ایرانی درخواست شده که سدهای رودخانه های منتهی به دریاچه ارومیه که در خطر خشک شدن میباشد باز شود. مشابه تظاهرات گذشته، شرکت کنندگان باخود بطری های آب به همراه آورده و آنها را در رودخانه های منتهی به دریاچه و یا خود دریاچه ریختند. آنان همچنین پلاکاردهائی با خود حمل میکردند که در آن شعارهائی از قبیل «سد ها را باز کنید و بگذارید تا آب به دریاچه بریزد»، «دریچه ارومیه آب ندارد و اگر آذربایجان همین الان بپا نه خیزد دیگر دیر خواهد بود» و «زنده باد آذربایجان» نوشته شده بود.




در تظاهراتی که در تبریز در نزدیکی تلخه رود (آجی چای) صورت گرفت، پلیس لباس شخصی و نیروهای مسلح قریب 70 نفر را دستگیر و خیلی ها را مصدوم کردند. عده ای از دستگیر شدگان از جمله حبیب پورولی، جلیل علمدار میلانی، علی سلیمی، و سعید صیامی همچنان در بازداشت هستند. تظاهرات ارومیه در پارکی در داخل شهر صورت گرفت و بر اساس گزارشات رسیده، قریب 20 نفر از جمله سعید خیضیرلو در این شهر بازداشت شدند. بیشتر آنهائی که بازداشت شدند، احتمالاً، در فاصله 24 تا 48 ساعت آزاد شده اند. محل نگهداری آنهائی که هنوز در بازداشت بسر میبرند هنوز معلوم نیست.




این سازمان از عموم خواسته است است تا از مقامات جمهوری اسلامی خواستار آزادی بازداشت شدگان شوند و آورده است:


لطفا به فوریت بزبان فارسی، انگلیسی و یا زبان خودتان بنویسید:

- درخواست از مقامات ایرانی تا به سرعت و بدون قید و شرط حبیب پورولی، جلیل علمدار میلانی، علی سلیمی، سعید صیامی و سعید خیضیرلو و معترضان دیگر را آزاد کنند. کسانی که در ارتباط با ابراز نظرات خود به طور مسالمت آمیز و شرکت در تجمعات صلح آمیز دستگیر شده اند و زندانی عقیده به حساب میایند.




- اصرار به مقامات که هر چه سریعتر محل نگهداری آنان را مشخص کرده و اطمینان بدهند که آنان در معرض شکنجه و بدرفتاری های دیگر قرار نگرفته و به وکیل، اعضا خانواده خود و امکانات درمانی مورد نیاز دسترسی خواهند داست.




- تاکید به مقامات که محدودیتهای غیر قانونی در مورد آزادی ابراز عقیده و تجمع و تشکل در ایران را لغو نمایند.




لطفا درخواست خود را قبل از ۱۶ ماه مه (٢۶ اردیبهشت) بفرستید:


رئیس قوه قضائیه استان آذربایجان شرقی

حجت الاسلام شریفی

قوه قضائیه آذربایجان شرقی

مجتمع مرکزی

ابتدای تپه ولی عصر

تبریز-آذربایجان شرقی 5157733135 جمهوری اسلامی ایران

فاکس: 009841133201109 





رئیس قوه قضائیه استان آذربایجان غربی

حجت الاسلام سید محمد علی موسوی

قوه قضائیه آذربایجان غربی

میدان انقلاب

ارومیه،آذربایجان غربی

جمهوری اسلامی ایران

Email: info (at) dadgostary-ag.ir




و رونوشت ها به :


دبیر کل، شورای عالی برای حقوق بشر

محمد جواد لاریجانی

شوری عالی برای حقوق بشر

از طریق دفتر رئیس قوه قضائیه، خیابان پاستور، خیبابن ولی عصر، جنوب سه راه جمهوری، تهران

1316814737جمهوری اسلامی ایران

Email: info (at)humanrights-iran.ir

قابل توجه محمد جواد لاریجانی




سازمان عفو بین اللمل همچنین خطاب به ساکنین خارج از کشور اعلام کرد که رونوشت را به نماینده سیاسی ایران در کشور خود بفرستید و اگر درخواست خود را پس از پایان تاریخ بالا میفرستید لطفا با مسئول دفتر عفو بین الملل هماهنگ کنید.

 

View Original Article

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر