کانون ایرانیان

۱۳۸۸ آبان ۳۰, شنبه

موقعيت جهانی برزيل با سفر احمدی نژاد تهديد ميشود

وال استريت جرنال زير عنوان "جايگاه جديد برزيل با ديدار احمدی نژاد تهديد ميشود" می نويسد سفر رو به انجام محمود احمدی نژاد رئيس جمهوری ايران به برزيل موجبی برای انتقاد ازبرزيل در واشنگتن شده است، و به شکوفائی مناسبات آمريکا و برزيل، که دورانی از يک همکاری کم سابقه را در آمريکای لاتين وعده ميداد، لطمه وارد ميکند.

وال استريت جرنال می نويسد کارشناسان ميگويند برنامه پذيرائی روز دوشنبه لوئيس ايناسيو لولا دا سيلوا رئيس جمهوری برزيل از آقای احمدی نژاد به تلاش های آمريکا و اروپا در وارد ساختن فشار به ايران برای محدود کردن برنامه اتمی اش صدمه ميزند، واو را در مرحله ای مهم و حساس از مذاکرات، تقويت ميکند.

وال استريت جرنال می نويسد انکار هولوکاست توسط آقای احمدی نژاد، خواست هايش برای نابودی اسرائيل، و سرکوبی اعتراض های پس از انتخابات، به انزوا و طرد وی از اقتصاد های عمده جهان، به استثنای برزيل، منجر شده است.

وال استريت جرنال می نويسد Eliot Engel نماينده نيويورک از حزب دمکرات در مجلس نمايندگان آمريکا و عضو کميته امورخارجی اين مجلس، که وضعيت برزيل را به دقت پيگيری ميکند، ميگويد اعتبار دادن به احمدی نژاد با استقبال از اواشتباهی فاحش است. اين مايه شگفتی است اگر برزيل واقعا برای عصری جديد از مناسبات جهانی آماده شده باشد، که برای خود در نظر گرفته است.

وال استريت جرنال می نويسد گرچه آقای احمدی نژاد از کشورهائی ديگر در آمريکای لاتين، از جمله ونزوئلا ديدن کرده است، سفر وی به برزيل مهم تر است. برزيل اکنون هشتمين اقتصاد بزرگ جهان است، و در تشکيلاتی بين المللی نظير سازمان جهانی تجارت نقش رهبری دارد.

وال استريت جرنال می نويسد اين انتظارکه برزيل در صحنه جهانی نقشی جديد و مهمی ايفا کند، در آوريل گذشته هنگامی بالا گرفت که پرزيدنت اوباما از آقای دا سيلوا به عنوان محبوب ترين سياستمدار جهان تحسين بعمل آورد. مديران آمريکائی به مناسباتی نزديک تر با برزيل اميدوار شدند. مقامات آمريکائی از برزيل به عنوان متحدی قادر به داوری برای حل و فصل اختلافات منطقه ای، و آرام کردن رهبرانی ضد آمريکائی نظير هوگو چاوز ونزوئلا در منطقه ياد کردند. نزول بعضی ازاين انتظارات شروع شده است.

وال استريت جرنال می نويسد برزيل در مقام بزرگترين طرف تجاری با ايران در نيمکره غربی آنچه را که تلاش ايران در بهره برداری از قدرت اتمی برای استفاده های صلح آميز توصيف ميکند مورد حمايت قرار داده است. حال آنکه مقامات آمريکائی و اروپائی معتقدند قصد واقعی ايران دسترسی به تسليحات اتمی است، وميخواهند برنامه اش را محدود کنند.

وال استريت جرنال می نويسد سلسو آموريم وزير امور خارجه برزيل گفته است برزيل خواستار داشتن مناسباتی خوب با همه، از جمله طرد شدگانی بين المللی، نظير آقای احمدی نژاد است. دليلی هم که ارائه ميشود اين است که اختلافات را بايد از طريق تماس و گفتگو حل و فصل کرد، و هيچ کشوری را نبايد مطرود گذاشت.

وال استريت جرنال می نويسد برزيل می تواند با استفاده از سفر آقای احمدی نژاد و مطرح ساختن خواست تبعيت و پيروی از کنترل های مورد درخواست آمريکا و اروپا در ارتباط با غنی سازی اورانيوم تمجيد های بين المللی را کسب کند. بعضی ناظران ميگويند، کوتاهی و شکست در اين زمينه و پشتيبانی و دلجوئی از ايران در چنين مرحله ای مهم و حساس می تواند موقعيت و جايگاه جديدی را که برزيل در صحنه جهانی کسب کرده است به خطر بياندازد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر